Medisch pensioen

Biekebilashi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Medisch pensioen

#1 , 23 apr 2018 16:09

Beste,

Vandaag naar medex geweest. Voor de 2de maal.
Normaal gezien zou ik in oktober 2017 mijn werk hervatten.
Maar de arbeidsgeneesheer vond mij niet geschikt voor mijn huidige job.... concentratieproblemen (bereiden medicatie, steriel en cytostatica) Waardoor ik in een herplaatsingstraject ben opgenomen. Maar tot nu toe is er geen aangepast werk gevonden.
Waardoor ze nu beslissen dat ik op medisch pensioen moet.

1ste vraag : kan ik nog iets ondernemen?

2devraag : op hoeveel pensioen kan ik rekenen?
Ben getrouwd en 22jaar dienst waarvan 12j als ambtenaar en de eerste 10j als gewoon bediende, wel op hetzelfde werk in dezelfde functie.

Mvg,
Biekebilashi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 24 apr 2018 09:42

Beste Biekebilashi

Een bedrag weergeven van wat je pensioen zou zijn is niet mogelijk. Een pensioenberekening is ingewikkeld, en er komen zeer veel parameters bij kijken.

Het pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid wordt op dezelfde wijze berekend als het rustpensioen. Dit betekent dat het niet meer mag bedragen dan 75 % van de referentiewedde.
Nadeel is wel dat je wegens je gezondheidsproblemen slechts een beperkte loopbaan bewijst.
Bij de berekening van je pensioen wordt niet alleen rekening gehouden met je loopbaan als vast benoemd ambtenaar (statutair ambtenaar), maar ook met je loopbaan als contractueel ambtenaar (= de jaren dat je als ambtenaar werkte maar nog niet vast benoemd was).

Heb je naast deze tewerkstelling ook nog in de privé gewerkt? In dat geval kan dit pensioen slechts toegekend en uitbetaald worden van zodra je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt (eventueel vervroegd indien je voldoende jaren beroepsloopbaan zou bewijzen).

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 24 apr 2018 11:00

Ik vrees dat zij slechts een pensioen van zo'n 700 € per maand gaat ontvangen. Dat is het rotte aan het systeem. Iemand die niet getrouwd is krijgt zo'n 1400 €. Het huwelijk wordt gestraft. Eigenlijk hoort zo iemand thuis in de invaliditeitsverzekering.
Gelezen dat de minister het systeem wil aanpassen = verbeteren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 25 apr 2018 08:02

Beste

U bewijst een loopbaan van 22 jaar in openbare dienst; dit is een halve loopbaan. Waarschijnlijk zat je in een iets hogere looncategorie.
Ik vermoed dat het pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid wel hoger zal zijn dan € 700. Het feit dat u al dan niet gehuwd is, speelt hierbij geen rol.

Het pensioenbedrag kan, indien te laag, aangevuld worden met een supplement minimum. Dit supplement is wel afhankelijk van het bedrag en de soort inkomsten van uw huwelijkspartner.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 25 apr 2018 14:03

Beste Felix,
ver van mij om uw deskundigheid in vraag te stellen. Maar mijn reactie is het gevolg van een situatie in mijn omgeving.
Een gehuwd man, 46 jaar, ambtenaar bij een gemeente. Na beslissing Medex wordt hij op pensioen gestuurd om medische redenen. Bruto=netto pensioen : 728.61 € per maand. Vrouw werkt deeltijds, hypothecaire lening, 2 schoolgaande kinderen.
Niets aan te doen. Na contacten met pensioenkas : als niet-gehuwde zou hij ong 1430 € ontvangen. Wat hebben zij uiteindelijk gedaan : (met tranen in de ogen) echtscheiding onderlinge toestemming. En de dag dat het bericht van de rechtbank binnen was, zich laten inschrijven als wettelijk samenwonenden. Volgende pensioen was idd die 1430 €.
Ik vind dit een anomalie in de wetgeving. Hun praktische situatie is niet veranderd, alleen : niet meer gehuwd. Ik hoop dat dergelijke gevallen worden aangepakt naar meer menselijke oplossingen.
Dus, Bieke informeert zich eerst best.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Pensioenen”