Ziektepensioen van mijn echtgenote

gverbruggen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ziektepensioen van mijn echtgenote

#1 , 20 apr 2018 19:57

Mijn echtgenote is sinds 2004 werkzaam als ambtenaar in het onderwijs. Sinds 31 aug 2016 is zij in ziekteverlof, en trekt sinds 31 aug 2017 een invaliditeitsuitkering. Ondertussen heeft zij ook een attest van erkenning van handicap ontvangen van de FOD (66%, 10 punten) dat geldig is sinds 1/10/2017. (zonder recht te hebben op bijkomende uitkeringen)
In haar loopbaan als ambtenaar heeft zij grotendeels als contractuele gewerkt, en is ze pas sinds vorig jaar juli als statutair ingeschreven, zij het dan voor een paar uurtjes (3u) van de 30u overeenkomst. De overige uren zijn contractueel gebleven.
Bovendien zijn sommige uren ook nog als werknemer gepresteerd. (Overheid :-( )
Momenteel trekt zij dus een invaliditeitsuitkering en 50% wachtgeld voor die paar statutaire uren.
Onlangs werd zij opgeroepen door Medex, en wordt zij door de gezondheidsredenen op ziektepensioen gestuurd.
In de zelfde beslissing wordt tevens vermeld dat het ernstige en langdurige karakter van de aandoening kan erkend worden.
Beroep tegen deze beslissing aantekenen is blijkbaar enkel mogelijk op basis van medische redenen, en is hoogstwaarschijnlijk ook niet direct een optie. Echter, op de vraag welke impact dit nu zal hebben op mijn echtgenote haar statuut/inkomen/vervangingsinkomen etc. moet men ons blijkbaar het antwoord schuldig blijven. Daarom mijn vraag of jullie een idee kunnen geven wat dit zou kunnen betekenen ?
Kan je zo'n ziektepensioen weigeren ? Vervalt de invaliditeitsuitkering volledig bij het op 'pensioen' gaan ? Is er een minimum bedrag bepaald voor zo'n pensioen ? Is het financieel eventueel toch beter om in beroep te gaan ? (met alle lichamelijke gevolgen vandien)
Hoe wordt zo'n pensioen berekend ? M.a.w. wat zijn de rechten van mijn echtgenote in deze ?
Afbeelding
Betere kwaliteit van de screenshot : http://users.telenet.be/glennverbruggen/Overzicht1.png
Afbeelding
Betere kwaliteit van de screenshot : http://users.telenet.be/glennverbruggen/Overzicht2.png
Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 21 apr 2018 11:59

Beste,

Rustpensioenen wegens lichamelijke ongeschiktheid kunnen gecumuleerd
worden met een ziekte-uitkering (primaire ongeschiktheidsuitkering
of invaliditeitsuitkering) of een werkloosheidsuitkering, niet
met andere vervangingsinkomens. De cumulatie is onbeperkt in de
tijd.(bron: Federale Pensioendienst, cumulatie).

Een grondige hervorming van arbeidsongeschiktheid in de overheidssector zit in de pen.

Op basis van het rustpensioen wegens ongeschiktheid wordt er geen pensioen meer opgebouwd.

Op basis van de privaatrechtelijke invaliditeitsuitkering wordt er wel nog een rustpensioen opgebouwd, maar eindigt sowieso op de wettelijke pensioenleeftijd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Terug naar “Pensioenen”