Pensioen en rechten van ex partner na scheiding

Luc Daes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Pensioen en rechten van ex partner na scheiding

#1 , 11 apr 2018 18:04

Beste,

Ik ben ex-militair en met rustpensioen (pensioen op leeftijdsgrens na 36jaar dienst) sinds 01 Oktber 2016.

In 2011 ben ik wettelijk gescheiden van mijn ex en in 2012 hertrouwd volgens het wettelijk stelsel.

In geval dat ik overlijd, wat gebeurt er op gebied van een overlevingspensioen voor mijn huidige echtgenote die geen inkomen heeft.

Heeft mijn EX recht op een gedeelte van dit overlevingspensioen? Indien ja wordt dit afgehouden van het overlevingspensioen van mijn huidige echtgenote?

Graag een reactie,

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 12 apr 2018 07:57

Beste Luc

Het pensioenstelsel van de ambtenaren kent geen regeling ivm scheiding. Daarom is er voorzien in een overlevingspensioen voor de ex-huwelijkspartner.

Indien uw ex-echtgenote op het ogenblik van uw overlijden hertrouwd is, heeft zij geen recht op een eventueel overlevingspensioen.
Is zij niet hertrouwd, dan heeft zij inderdaad recht op een gedeelte van het overlevingspensioen bij uw overlijden. Het overlevingspensioen wordt dan gedeeld tussen uw ex-echtgenote en uw huidige echtgenote. Deze verdeling gebeurt op basis van het aantal huwelijksjaren. Uw huidige echtgenote ontvangt wel minstens de helft van het overlevingspensioen.

Uw ex-echtgenote heeft bij uw overlijden een jaar de tijd om het overlevingspensioen aan te vragen. Zij wordt van haar rechten op de hoogte gebracht door de pensioenkas.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Luc Daes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2018 12:59

Beste Felix,

Bedankt voor het antwoord.

Ik had nog een bijkomende vraag:

Wat gebeurt er met dit overlevingspensioen voor mijn huidige echtgenote, als mijn EX zelf een inkomen heeft en nadien ook van volledig pensioen geniet (bediende).

Graag een reactie,

Mvg,

Luc

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 16 apr 2018 09:24

Beste Luc

De toekenning van een overlevingspensioen aan je ex-echtgenote is gekoppeld aan algemene voorwaarden:
- zij moet de minimumleeftijd bereikt hebben om een overlevingspensioen te kunnen genieten (in 2018 is deze 46 jaar en 6 maanden);
- zij moet haar beroepsinkomsten beperken (indien ze zelf nog niet met pensioen is);
- zij mag in principe geen vergangingsinkomen ontvangen (een cumulatie van een overlevingspensioen met een vervangingsinkomen is gedurende maximaal 12 maanden mogelijk).

Indien zij niet aan deze voorwaarden voldoet kan zij mogelijk recht hebben op tijdelijke overgangsuitkering, wordt het overlevingspensioen niet toegekend of wordt het overlevingspensioen geschorst.

Voor uw huidige echtgenote maakt dit alles geen verschil. Zodra er een aanvraag is van de ex-echtgenote in het kader van het overlevingspensioen, wordt het overlevingspensioen van de langstlevende echtgenote verminderd. Het speelt hierbij geen enkele rol of het overlevingspensioen ook daadwerkelijk wordt uitbetaald aan de ex-echtgenote.

Zodra uw ex-echtgenote later zelf met pensioen gaat, worden haar rechten op het overlevingspensioen herzien. Er zal worden nagegaan of zij nog voldoet aan de toekennings- en uitbetalingsvoorwaarden. Is dit het geval, dan zal er worden nagegaan welk bedrag haar nog kan worden uibetaald, rekening houdend met de geldende cumulatieregels.

Een vermindering van het overlevingspensioen aan uw ex-echtgenote heeft geen verhoging van het overlevingspensioen aan uw huidige echtgenote tot gevolg.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”