pensioen

paul verstraete
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioen

#1 , 09 apr 2018 16:05

Vanaf 1 mei 2018 zal ik normaal mijn pensioen ontvangen als zelfstandige. Mijn echtgenote is altijd meewerkende echtgenote geweest. Ik zou verder werken als zelfstandige. Kan mijn echtgenote nog altijd verder werken als meewerkende echtgenote indien wij een gezinspensioen ontvangen? Of kan dit enkel als ik een pensioen als alleenstaand trek?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 09 apr 2018 19:23

Beste,

Zolang uw echtgenote de grenzen toegelaten arbeid respecteert, blijft u gerechtigd op een rustpensioen aan gezinsbedrag. Let op voor de echtgenote is er een absolute nultolerantie. Indien zij de grenzen toegelaten arbeid overschrijdt wordt uw rustpensioen tot tarief alleenstaande herleid. Voor u zelf wordt het pensioen verminderd naar rato van het overschrijdingspercentage toegelaten arbeid.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 11 apr 2018 08:10

Beste Paul,

In aanvulling op de informatie van collega Thieu Rutten:

Het bedrag dat je mag bijverdienen is afhankelijk van:
- uw leeftijd (jonger of ouder dan 65 jaar)
- uw aantal jaren beroepsloopbaan indien jonger dan 65 jaar
- wel dan niet kinderen ten laste hebben.

Voor een activiteit als (helper-)zelfstandige, waardoor het sociaal statuut der zelfstandigen van toepassing is, wordt rekening gehouden met het netto jaarlijks inkomen uit die activiteit.

Voor de vaststelling van het netto beroepsinkomen moet rekening worden gehouden met:
1) voor de zelfstandigen en helpers onderworpen aan het sociaal statuut der zelfstandigen: het bruto-beroepsinkomen verminderd met de beroepsuitgaven en lasten, en eventueel met het beroepsverlies, vastgesteld overeenkomstig de wetgeving betreffende de belastingen op de inkomsten;
2) voor de echtgenoten-helpers: het deel van het inkomen van de echtgenoot uitbater dat hen overeenkomstig het Wetboek van de Inkomstenbelastingen wordt toegekend.

In het netto-beroepsinkomen zijn niet inbegrepen: het bedrag van de bijdragen, in toepassing van het koninklijk besluit nr 38 (bvb. sociale bijdragen) of van de koninklijke besluiten houdende maatregelen betreffende de inkomstenmatiging opgelegd aan de zelfstandigen, betaald vóór de effectieve ingangsdatum van het pensioen en terugbetaald na die datum, noch het bedrag van de eraan verbonden verwijlinteresten.

Het deel van het inkomen dat fiscaal fictief aan de echtgenoot wordt toegekend (= het huwelijksquotiënt) volgens artikel 87 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen, wordt bij de inkomsten van de exploitant gevoegd.

Opmerking:
De activiteit als (helper-)zelfstandige die, omwille van de aard ervan of van bijzondere omstandigheden, gedurende één of meerdere periodes van een kalenderjaar wordt onderbroken, wordt verondersteld gedurende dat kalenderjaar zonder onderbreking te zijn uitgeoefend.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”