Pensioen als advocaat

Matabaro.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Pensioen als advocaat

#1 , 03 apr 2018 05:10

Is er eigenlijk een verplichte pensioenleeftijd voor advocaten (juristen niet in dienstverband)? Of kunnen deze blijven doorwerken, zo lang ze intellectueel en lichamelijk in staat blijven om een kwalitatieve dienstverlening te verzorgen voor hun cliënten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 03 apr 2018 05:58

Beste,

Er is geen maximumleeftijd voorzien. Mijn inzien dus ook niet voor advocaten of juristen. Je kan natuurlijk altijd geschorst of geroyeerd worden, maar dat heeft mijn inzien althans, niets te maken met de leeftijd, maar wel met het functioneren.

Ik zou er wel even op willen wijzen dat je vanaf 65 jaar je pensioen kan combineren met een onbeperkt inkomen. Je bouwt dan wel geen pensioen meer op, tenzij in een ander stelsel en met voldoende bijdragen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 apr 2018 09:05

De meeste advocaten zijn zelfstandigen en die kunnen werken totdat ze erbij doodvallen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 03 apr 2018 09:50

Alle advocaten zijn zelfstandigen, het beroep van advocaat kan niet in ondergeschikt verband uitgevoerd worden.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 03 apr 2018 11:46

sommige beroepen mag men maar tot een bepaalde leeftijd doen

orthopedisch chirurg is maar tot 65 jaar, dat is kwaliteitsredenen

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 03 apr 2018 12:26

Zolang een advokaat niet dement wordt mag hij werken.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#7 , 03 apr 2018 13:03

Beste

Er bestaat in België wel een officiële pensioenleeftijd, maar er bestaat geen pensioenplicht. Een pensioen is een recht en geen plicht.
Ben je werknemer, dan mag je blijven werken zolang je een werkgever vindt die je een job wil geven. Als zelfstandige mag je je taak blijven uitoefenen zolang dit kan.

Je werkgever mag je bij het bereiken van de officiële pensioenleeftijd wel ontslagen (privaat) of op rust zetten (ambtenaar). Maar, je bent nog altijd niet verplicht om met pensioen te gaan. Je kan eventueel in een ander bedrijf gaan werken, of een ander zelfstandig beroep (bvb consulent) uitoefenen.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Matabaro.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 apr 2018 14:09

Bedankt voor alle snelle en uiterst informatieve reacties!

Matabaro.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 apr 2018 14:12

Beste,

Er is geen maximumleeftijd voorzien. Mijn inzien dus ook niet voor advocaten of juristen. Je kan natuurlijk altijd geschorst of geroyeerd worden, maar dat heeft mijn inzien althans, niets te maken met de leeftijd, maar wel met het functioneren.

Ik zou er wel even op willen wijzen dat je vanaf 65 jaar je pensioen kan combineren met een onbeperkt inkomen. Je bouwt dan wel geen pensioen meer op, tenzij in een ander stelsel en met voldoende bijdragen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes

Thieu Rutten
pensioendeskundige.
Om je pensioen niet te verliezen dacht ik dat je als werknemer tot een bepaald plafondbedrag mocht bijverdienen?

Mathieu Rutten

#10 , 03 apr 2018 21:27

Beste,

Vanaf de 1ste januari van het jaar waarin je 65 jaar wordt is er geen enkele beperking meer. Idem dito als je een loopbaan van 45 jaar bewijst en dit in alle stelsels.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”