Pensioen

jokez1901
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pensioen

#1 , 29 mar 2018 14:05

Goedenmiddag,

In 2000 ben ik gescheiden van mijn ex na een huwelijk van 20 jaar,
De scheiding was afschuwelijk en door dreigingen ect durfde ik geen aanspraak te doen op een gedeelte van het Pensioen,
Nu was mijn vraag of ik alsnog een gedeelte van het pensioen opeisen?
Mijn ex gaat over 3 jaar namelijk met Pensioen,ik dacht dat ik dan nog recht zou hebben op een gedeelte van het Pensioen maar ik weet dat niet zeker,
Hopelijk kan iemand mij hierover informeren?
Alvast bij voorbaat Dank

Met Vriendelijke Groet
Joke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 29 mar 2018 14:09

Wacht tenminste tot hij dood is .

Mathieu Rutten

#3 , 30 mar 2018 05:42

Beste,

Pensioen van de uit de echt gescheiden echtgenoot

Een uit de echt gescheiden persoon heeft eventueel recht op een rustpensioen op basis van de loopbaan als werknemer van de ex-echtgenoot. Dit pensioen kan de betrokkene samen genieten met het rustpensioen dat hij voor de eigen beroepsloopbaan ontvangt.

Voorwaarden

De betrokkene kan aanspraak maken op dit pensioen als hij:
• 65 jaar is, tenzij de persoonlijke loopbaan voldoet om met vervroegd pensioen te gaan;
• niet ontzet is uit de ouderlijke macht;
• niet veroordeeld is om zijn echtgenoot naar het leven te hebben gestaan;
• niet hertrouwd is. Deze voorwaarde is ook vervuld indien het nieuwe huwelijk is ontbonden door overlijden of echtscheiding.
Aanvraag

Het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot kan aangevraagd worden via het gemeentebestuur van de hoofdverblijfplaats of bij de Federale Pensioendienst (in één van onze Pensioenpunten).

Onderzoek van ambtswege

In bepaalde gevallen gaat de FPD over tot een automatisch onderzoek naar de rechten op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot:
• wanneer de betrokkene een aanvraag om persoonlijk rustpensioen, overlevingspensioen of Inkomensgarantie voor ouderen in de regeling voor werknemers of zelfstandigen indient. Deze aanvragen gelden namelijk ook als aanvraag om het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot. De FPD zal met andere woorden automatisch de rechten op het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot onderzoeken wanneer ze de persoonlijke pensioenrechten van de betrokkene onderzoekt, en omgekeerd;
• als de aanvrager op het ogenblik van de echtscheiding een pensioen als feitelijk gescheiden echtgenoot ontvangt en bij de echtscheiding 65 jaar is.
Ingangsdatum

Het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot gaat de eerste dag van de maand volgend op de aanvraag in maar ten vroegste vanaf de maand volgend op:
• het bereiken van de normale pensioenleeftijd van 65 jaar
• of de leeftijd van het vervroegd pensioen indien de betrokkene voldoet aan de loopbaanvoorwaarden.
Bedrag van het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot

Het rustpensioen voor de uit de echt gescheiden echtgenoot wordt op dezelfde manier berekend als hetgewone rustpensioen. Voor de jaren gedurende de huwelijksperiode berekent de FPD het pensioen, op basis van de loopbaan van de ex-echtgenoot, alsof de aanvrager zelf die activiteit had uitgeoefend.
De huwelijksperiode vangt aan op de dag van het huwelijk en eindigt met de dag waarop de echtscheiding wordt overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.

Noemer van de loopbaanbreuk

Deze is steeds gelijk aan 45, zelfs bij een tewerkstelling als mijnwerker, zeevarende...

Perioden die niet in aanmerking komen

De kalenderjaren met perioden waarvoor de betrokkene zelf een persoonlijk rustpensioen ontvangt in een andere Belgische of buitenlandse pensioenregeling worden niet in aanmerking genomen, tenzij hij voor die perioden verzaakt aan het persoonlijk rustpensioen.

In aanmerking te nemen lonen

De werkelijke, fictieve of forfaitaire lonen van de ex-echtgenoot worden met 62,5 % vermenigvuldigd. Voor de jaren waarvoor de betrokkene aanspraak maakt op een eigen rustpensioen als werknemer worden die lonen, na voornoemde vermenigvuldiging, nog met de eigen lonen verminderd.
De aldus vastgestelde lonen worden voor 60 % in aanmerking genomen.

De beperking tot een volledige loopbaan

Zoals voor elk rustpensioen mag de in aanmerking genomen loopbaan met het oog op het toekennen van een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot de eenheid niet overschrijden. Dit betekent dat het aantal jaar dat in aanmerking wordt genomen voor de persoonlijke loopbaan en de loopbaan als uit de echt gescheiden echtgenoot beperkt wordt tot 14.040 VTE's.
Belangrijk hierbij is dat de FPD de jaren waarvoor de betrokkene recht heeft op zowel een persoonlijk rustpensioen werknemer als een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot, telkens slechts voor één jaar meetellen voor het bepalen van de teller van de loopbaanbreuk . Heeft de betrokkene voor datzelfde jaar recht op een persoonlijk rustpensioen zelfstandige, dan kent de FPD het meest gunstige voor de aanvrager toe.
De jaren waarvoor de betrokkene een persoonlijk pensioen in een ander stelsel ontvangt, worden wel in aanmerking genomen voor de teller van de loopbaanbreuk. Bij overschrijding laat de FPD de minst gunstige jaren wegvallen. Ontvangt u met andere woorden een rustpensioen in een andere regeling, dan wordt op deze cumulatie de beperking tot de eenheid toegepast

Opeenvolgende echtscheidingen

Bij opeenvolgende echtscheidingen heeft de aanvrager recht op meerdere rustpensioenen als uit de echt gescheiden persoon. De regels betreffende de beperking tot een volledige loopbaan zijn ook hier van toepassing.

De samenloop van een rustpensioen als uit de echt gescheiden persoon met een overlevingspensioen

De rechthebbende kan een pensioen als uit de echt gescheiden persoon samen met een overlevingspensioen uit hoofde van een vorig of volgend huwelijk genieten. De regels inzake de samenloop van een rustpensioen met een overlevingspensioen zijn echter van toepassing.

Het vakantiegeld

Zoals het persoonlijk rustpensioen, geeft het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot in de maand mei aanleiding tot de betaling van vakantiegeld.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 30 mar 2018 11:47

Beste Joke

In aanvulling op de correcte en zeer volledige informatie van collega Thieu Rutten: een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote bestaat niet in het pensioenstelsel van de vast benoemde ambtenaren. Indien uw ex-echtgenoot een vast benoemde ambtenaar was, dan kan u geen pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote worden toegekend. U hebt dan eventueel recht op een overlevingspensioen na het overlijden van uw ex.

Was uw ex geen vast benoemde ambtenaar, dan zal de pensioenkas automatisch uw rechten op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote nagaan, zodra u zelf met pensioen gaat (hetzij vervroegd indien u zelf voldoende beroepsloopbaan bewijst, hetzij op uw wettelijke pensioenleeftijd).
Indien u recht hebt op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot op basis van de loopbaan en de lonen van uw ex, dan zal de pensioenkas u dit toekennen.
Belangrijk in uw situatie: door de toekenning van een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot aan u, wordt het pensioen van uw ex niet verminderd. Uw ex-echtgenoot zal hiervan dus niets ondervinden. Hij ontvangt hierdoor geen eurocent minder pensioen. Hij ontvangt hiervan ook geen enkel bericht.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”