pensioen

ergernis2
Topic Starter
Berichten: 91

pensioen

#1 , 28 mar 2018 16:10

Beperking tot een volledige loopbaan. Gemengde loopbaan,mag blijkbaar voor pensioenstelsel maar 14040voltijdse dagequivalenten bevatten. Nu zit ik er 285 dagen over.

Er woren dus 285 dagen verwijderd uit mijn pensioen, waar ik dus geen vergoeding voor krijg.

Begrijpe wie wil of kan , kan ik beroep aantekenen?

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 mar 2018 20:37

Ik begrijp dat Ergernis2 zich ergert. Het teveel aan pensioenjaren verdwijnt in het zwarte gat van de overheid in toepassing van het fameuze artikel 10bis (artikel 10bis KB nr. 50).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 02 apr 2018 09:52

Beste

Misschien toch even relativeren.

Voor effectief gewerkte perioden wordt het pensioen berekend op het effectief verdiende loon, waarop u en uw werkgever sociale bijdragen betaalden. Het is logisch dat je voor iedere gewerkte dag een pensioen zou ontvangen. Je hebt trouwens voor iedere dag afgedragen.

Voor gelijkgestelde dagen (ziekte, invaliditeit, werkloosheid, brugpensioen, legerdienst, deeltijds tijdskrediet, ...) krijg je ook een pensioen. Maar, hiervoor heb je helemaal geen sociale bijdragen betaald.

Indien de 285 "verdwenen" dagen gelijkgestelde dagen zijn, dan "verdwijnt" er dus niets in het "zwart gat".
Indien de 285 "verdwenen" dagen gewerkte dagen zijn, dan komen de sociale bijdragen bij wize van spreken in de grote pensioenpot, zodat op basis van sollidariteit een pensioen kan worden gegeven aan anderen met gelijkgestelde dagen die ook graag een pensioen ontvangen voor perioden van ziekte of werkloosheid.

Indien je "verdwenen" dagen gewerkte dagen zijn, en je werkt nog altijd, dan kan je je pensioen eventueel uitstellen tot 1 januari 2019. Vanaf dan blijven gewerkte dagen na je 14040ste dag nog altijd pensioen opleveren, zodat je voor veel meer dagen dan 14040 een pensioen kan ontvangen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 02 apr 2018 10:22

Collega Felix,

Ik kan je enkel maar bijtreden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”