arbeidsongeschiktheid- invalide- pensioenberekening

wilger
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

arbeidsongeschiktheid- invalide- pensioenberekening

#1 , 28 mar 2018 15:00

Sinds 27 sept. 2017 ben ik arbeidsongeschikt erkend, momenteel tot eind mei 2018. Ik had evenwel graag een deeltijdse activiteit(19/38)hervat tijdens mijn arbeidsongeschiktheid, mits toestemming medisch adviseur .

Ik ben in 1957 geboren en kan op 1 okt 2019 met vervroegd pensioen gaan, als loontrekkende in de privésector met 42 dienstjaren.

Stel dat ik op die pensioendatum nog steeds arbeidsongeschikt ben en nog steeds deeltijds werk(tegen dan erkend als invalide) wat zou dan de impact zijn op mijn pensioenberekening?

Ik heb reeds een voorlopige berekening van mijn pensioen ontvangen van F.O.D. pensioenen. Zou dit een wezenlijk verschil maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 02 apr 2018 09:59

Beste

Vermits het om een ziekte- en/of invaliditeitsperiode gaat, zal de invloed op je pensioen eerder beperkt zijn.
Voor je gewerkte dagen wordt het pensioen berekend op basis van het loon dat je verdient. Voor je ziektedagen wordt het pensioen berekend op basis van een fictief loon en niet op basis van de uitkering die je ontvangt.
Bij ziektedagen wordt het fictief loon berekend op basis van je loon van het voorgaande jaar (in werkelijkheid is het een stuk ingewikkelder).
Hierdoor zullen je gelijkgestelde dagen ongeveer evenveel pensioen opleveren als je gewerkte dagen.
Opgepast: dit is enkel van toepassing zolang je een ziekte- of invaliditeitsuitkering van je ziekenfonds ontvangt.

Gaat het om een arbeidsongeval of beroepsziekte, dan mag je maximaal 1/3 gaan werken. Om een pensioen te kunnen verkrijgen voor gelijkgestelde dagen wegens arbeidsongeval of beroepsziekte, moet je een arbeidsongeschiktheid hebben van minstens 66 %.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”