IGO en Buitenlands pensioen en persoon yen laste

Petite
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

IGO en Buitenlands pensioen en persoon yen laste

#1 , 24 mar 2018 00:25

Situatie
Ik zelf ben al jaren op invaliditeit.Mijn partner die Italiaanse nationaliteit heeft en oin 2017 dus 65 jaar is geworden dus pensioenleeftijd.

Toen hij naar in 2014 in België kwam wonen bij mij heb ik hem ten laste moeten nemen daar hij zelf niks inkomen had of spaargelden.
Dus ik ontvang een invaliditeitsuitkering met persoon ten laste...

Hij heeft de laatste 2 jaar hier als gelegenheidsarbeider af en toe gewerkt in de horeca. Wegens 2 zware bypasqoperaties en onlangs operatie ondergaan wegens prostaatkanker kan hij niet meer als extra iets verdienen.

Zijn pensioen is aangevraagd en daar hij in verleden in 3 landen heeft gewerkt waar de wettelijke normen niet zo worden nageleefd ...we hebben eindelijk antwoord ontvangen uit de 3 landen waaronder ook Griekenland en deze landen hebben pensioen geweigerd wegens te korte loopbaan. De pensioendienst heeft ondertussen een rustpensioen toegekend voor de gewerkte periode in België en loopbaan Italië van 11 € per maand.
Wij wachten nog steeds op antwoord voor IGO dat vorig jaar ook werd aangevraagd in april.

Vandaag brief ontvangen van mutualiteit dat ik niet meer een gerechtigde met persoon ten laste en dat hij nu individueel op mutualiteit staat...dus ook mijn invaliditeitsuitkering bedrag veranderd daardoor.
Blijkbaar komt het door een code die automatisch werd ingevoerd door KSZ omdat hij meer dan 1/3 rustpensioen ontvangt.
Maar dit bedrag is maar 11 €...dus klopt niet met de regelgeving met inkomen van persoon ten laste.

Ik kan nergens een wetgeving vinden over die code...
Hij ontvangt ook nog steeds geen IGO want is in behandeling.

Kan iemand mij toelichten aub.
Alvast bedankt en hopelijk is mijn uitleg beetje duidelijk? Want is beetje apart geval...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mar 2018 06:31

IGO weet nu niet of hij daar recht op heeft ?

Als de IGO ingaat na 31 augustus 2017 moet men minimum 10 jaar, waaronder een ononderbroken periode van minstens 5 jaar, zijn werkelijke verblijfplaats in België gehad hebben. De registratie van de hoofdverblijfplaats in het Rijksregister is hierbij de referentie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Petite
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2018 11:01

Beste
IGO is aangevraagd in februari 2017 en in behandeling sinsdien.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 24 mar 2018 11:59

Beste,

Wanneer is uw partner precies geboren?

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Petite
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mar 2018 13:28

24 april 1952
Dank u

Mathieu Rutten

#6 , 24 mar 2018 14:31

Beste,

Uw partner wordt 65 jaar voor 01.09.2017 en opent recht op een Belgisch rustpensioen. Op dit vlak voldoet hij dan ook aan de voorwaarde van een IGO. Indien jullie niet wettelijk samenwonen en/of gehuwd zijn, wordt uw partner voor wat de IGO betreft, beschouwd als niet tot uw gezin behorende en zal hij, indien hij aan de bestaansmiddelen gerelateerde voorwaarde voldoet, gerechtigd kunnen worden op een IGO, basisbedrag.

Het basisbedrag IGO ligt lager dan de grens persoon ten laste in de uitkeringsverzekering Riziv. U behoudt dan ook het recht op een invaliditeitsuitkering met gezinslast. Voor wat de ziekteverzekering betreft moet u een duidelijk onderscheid maken tussen de uitkeringsverzekering (uitkeringen ziekte en invaliditeit) en de ziektekostenverzekering, tussenkomst medische kosten. Indien uw partner een loopbaan van minder dan 1/3de bewijst, dient hij een aanvullende bijdrage te betalen. Ingevolge zijn Belgisch rustpensioen met effectieve Belgische prestaties, is hij hoofdelijk verzekerd in België. De hoogte van uw uitkering en de ziektekostenverzekering van uw partner, zijn twee heel verschillende issues.

Mijn collega Felix, zal u zeker aanvullend kunnen berichten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.
Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Petite
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mar 2018 18:34

Beste
Heel veel dank voor de duidelijke uitleg...

Alleen de kwestie van die code die door de pensioendienst dat hij niet meer als persoon ten laste is maar nu zelf titularis begrijp ik onvoldoende of interpreteer ik fout.
Ik haal deze 2 issues door mekaar...mijn invaliditeitsuitkering bedrag waar rekening wordt gehouden met gezinslast.

Wij hebben in Januari een verklaring op erewoord moeten doorsturen ivm de inkomsten en omdat ze een pensioenattest ontvangen hadden'persoon ten laste van een gerechtigde op geneeskundige verzorging".
Daar staat duidelijk vermeld
U kunt enkel als persoon ten laste aangesloten blijven als het bedrag van uw pensioen het brutto belastbare bedrag van 2436,10€ per kwartaal niet overschrijdt.

Hij ontvangt voorlopig nog steeds in afwachting op een toekenning IGO een rustpensioen van 11€
In 2017 heeft hij wel af en toe als extra gewerkt in horeca maar nooit dit bedrag.
Vandaar dat ik denk dat ercern foutieve code is doorgestuurd.
En maak ik me ongerust over mijn invaliditeitsuitkering wegens deze wijziging.

Hopelijk leest uw collega Felix dit ook voor nadere toelichtibg.

Met vriendelijke groeten en dank

Petite
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mar 2018 14:18

Beste,

Is uw collega Felix hier ook op dit forum?

Met vriendelijke groeten

Terug naar “Pensioenen”