Ziektepensioen

cctje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ziektepensioen

#1 , 19 mar 2018 17:18

Na een zware operatie die ik onlangs heb moeten ondergaan en het advies van de behandelende neurochirurg zou mijn letsel mogelijk gevolgen kunnen hebben voor mijn tewerkstellingsverloop en acht hij een ziektepensioen tot de mogelijkheden. Ik heb een 200-tal ziektedagen opgebouwd en zou daarna in disponibiliteit gesteld worden.
Om voorbereid te zijn op dit ‘worst case scenario’ had ik graag geweten welke gevolgen dergelijk ziektepensioen financieel zou kunnen betekenen in mijn specifiek geval.
Naar verluidt zou het bedrag van dergelijk pensioen in mindering worden gebracht in verhouding met het inkomen van mijn man, waardoor mijn ziektepensioenbedrag tot een strikt minimum zou worden teruggebracht. Ik heb reeds bedragen vernomen tussen 700 en 800 Euro per maand.

Indien deze bedragen kloppen zie ik mij genoodzaakt gezien mijn medische toestand om eventueel in te stappen in andere stelsels zoals de halftijdse vervroegde uittreding vanaf 55 jaar en in afwachting tot ik deze leeftijd heb bereikt eventueel reeds in de vrijwillige vierdagenweek.
Ik ben ambtenaar en 53 jaar. Ik heb een loopbaan als ambtenaar van 21 jaar (voltijds) en heb voordien voltijds 12 jaar in de privé-sector gewerkt. Mijn echtgenoot gaat in 2019 in non-activiteit voorafgaand aan het pensioen.
Kan iemand mij een raming geven van wat ik zou krijgen als ziektepensioen? Volgens My Pension heb ik momenteel 1.239 euro aan pensioenrechten opgebouwd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 20 mar 2018 08:27

Beste

Een raming geven van uw vermoedelijk pensioenbedrag als ambtenaar is zeer moeilijk, zoniet onmogelijk voor personen/diensten die niet tot de Federale Pensioendienst behoren. Er spelen teveel factoren een rol (bvb uw gemiddeld loon, uw deeltijdse breuk, de juiste aanvangsdatum van uw tewerkstelling als ambtenaar, uw tantiéme, uw eventuele gelijkgestelde perioden, eventuele diplomabonificaties, ...) die het bedrag beïnvloeden.

Bij een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid zal u een pensioen worden toegekend op basis van uw loopbaan als ambtenaar. Gezien de redelijk korte loopbaan zal het bedrag eerder laag zijn. Dit pensioenbedrag wordt u uitbetaald, ongeacht het bedrag en soort inkomen van uw echtgenoot.
De pensioenkas zal bij een laag bedrag nagaan of uw pensioen kan worden opgetrokken met een supplement minimum. Bij de toekenning van dit supplement minimum wordt er wel rekening gehouden met het soort inkomen en het bedrag van het inkomen van uw huwelijkspartner.

Indien Medex u een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid toekent, en u geen beroepsactiviteit uitoefent, bouwt u verder geen beroepsloopbaan op. Hierdoor bewjst u onvoldoende jaren om vervroegd met pensioen te kunnen gaan.
Uw pensioen in het stelsel van de werknemers zal u hierdoor pas worden toegekend zodra u de officiële pensioenleeftijd bereikt.
Wordt u een supplement minimum in het stelsel van de ambtenarenpensioenen toegekend, dan zal het werknemerspensioen hiervan worden afgetrokken.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”