Pensioen van ex-echtgenoot

Caro1957
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Pensioen van ex-echtgenoot

#1 , 06 mar 2018 15:18

Hallo!

Mijn ex-echtgenoot is recent op pensioen gegaan na een loopbaan als burger bij de NATO. Heb ik ook nog ergens recht op voor de jaren dat we gehuwd waren en zo ja wat moet ik daarvoor dan doen? Ikzelf ben momenteel nog werkzoekend.

Mvg,
Caro

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 07 mar 2018 07:24

Beste

Ik ga ervan uit dat u niet feitelijk, maar wettelijk gescheiden bent.

Indien u met "een loopbaan als burger bij de NATO" bedoelt dat uw ex-echtgenoot als werknemer was tewerkgesteld bij de NATO, dan valt zijn pensioen onder de Belgische pensioenreglementering van de werknemers. U hebt dan mogelijk recht op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote, indien u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
- u hebt de pensioengerechtigde leeftijd;
- u bent zelf niet meer gehuwd;
- u bent zelf nooit uit de ouderlijke macht ontzet;
- u bent zelf nooit veroordeeld voor feiten waardoor u niet meer kunt erven.

In deze situatie zal de pensioenkas bij de behandeling van uw pensioendossier automatisch ook uw eventuele rechten als uit de echt gescheiden echtgenoot nagaan.

Indien u met "een loopbaan als burger bij de NATO" bedoelt dat uw ex-echtgenoot geen militair was, maar toch "benoemd" was bij de NATO als vaste medewerker, dan valt hij onder de pensioenreglementering van de NATO.
Dit pensioenstelsel ken ik onvoldoende om met zekerheid een antwoord te geven.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Caro1957
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2018 00:24

Thx voor de duidelijke uitleg!

Mvg,
Caroline

Reclame

Terug naar “Pensioenen”