Vakantiewerk - telt dit mee als gewerkte dagen

Frank12345
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vakantiewerk - telt dit mee als gewerkte dagen

#1 , 02 mar 2018 17:44

Ik ben in 1979 afgestudeerd en direct een job gevonden in afwachting van mijn legerdienst.
Dat jaar heb ik 96 dagen kunnen werken, echter je moet minstens 104 dagen hebben zodat dit jaar kan meetellen als een volledig gewerkt jaar. 8 dagen tekort dus. Baaaaalen.

Dat jaar heb ik wel vakantiewerk gedaan en ik vroeg me af of dit de ontbrekende 8 dagen kan compenseren.

Bedankt voor jullie feedback (en sympathie ;-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 mar 2018 20:19

In 1961, 62, 63 en 64 heb ik telkens 1 maand gewerkt als student (Marie Thumas en Vander Elst). Deze tijd is in aanmerking genomen voor mijn pensioenberekening

Karanog
Berichten: 141

#3 , 04 mar 2018 20:27

Ik heb begin jaren '80 ook 5 jaar 1 maand studentenarbeid gedaan, maar ik vind daar toch niets over terug op "http://www.mypension.be/" ...
Moet je daar iets speciaal voor doen? "Aangifte in de personenbelasting" is toen gebeurd, dit om de bedrijfsvoorheffing terug te trekken.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 05 mar 2018 21:03

Beste,

Je kan best je loopbaan in my pension consulteren. Geregistreerd vakantiewerk telt mee voor de bepaling van de 104 dagen. Mogelijk dat je dan ook deze dagen in je loopbaan kan zien als ze gepresteerd zijn in België.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige en kennisdeler.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 06 mar 2018 07:51

Beste

Om in aanmerking te komen voor je pensioen, moet er voor gewerkte perioden RSZ betaald zijn. Dit geldt ook voor vakantiewerk.
Heel dikwijls werd er voor vakantiewerk geen RSZ betaald. Is dit het geval dan vind je deze periode niet terug in je loopbaanoverzicht, en krijg je er geen pensioen voor.
Werd er wel RSZ betaald, dan komt deze periode wel voor in je loopbaanoverzicht en telt dit wel mee voor je pensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Karanog
Berichten: 141

#6 , 07 mar 2018 08:41

Dank u wel, Felix.
Er is idd geen RSZ afgehouden bij mij indertijd ... dus ook geen extra pensioen voor mij ;-)
Hopelijk heeft de ts wat meer geluk.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 mar 2018 09:31

Bij mij werd er door iedere werkgever tijdens mijn studentenjobs RSZ afgehouden. Vandaar dat die jaren bij mij werden meegeteld. Het waren dan ook grote firma's waarvoor ik gewerkt heb; Marie Thumas (conserven) 2 jaar tijdens de nacht en 1 jaar gedurende de dag. Dan nog. Vanderelst (sigaretten en sigaren) 1 maand gedurende de dag.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 mar 2018 09:35

Vroeger werd er voor een vakantiejob van 1 maand bijna nooit rsz afgedragen, tenzij die grote firmas die dit kunnen permitteren, maar bv aan de kust niks afgedragen, zelfs 30 jaar geleden werden ze soms nog niet eens ingeschreven aan de kust, laat staan rsz op betaald.

Gelukkig is daar nu veel veranderingen in gekomen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Pensioenen”