langdurig ziek, pensioenleeftijd , niet bereikbaar voor werkgever

Katoo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

langdurig ziek, pensioenleeftijd , niet bereikbaar voor werkgever

#1 , 27 feb 2018 09:18

Beste,
Indien een langdurige medewerker reeds de pensioengerechtigde leeftijd lang bereikt heeft, maar nog steeds als werknemer in dienst staat, hoe kan deze dan uit dienst gezet worden?

Ik dacht sowieso met wederzijds overleg, maar deze medewerker reageert niet op onze brieven en is ook niet bereikbaar per telefoon.
Wij weten niet of hij nog op hetzelfde adres woont, in een instelling zit of nog in leven is.
Wij weten ook niet of hij reeds een pensioen ontvangt.

Hoe kunnen wij dit nagaan ?
Welke proceduren moeten wij nu volgen ? Kunnen wij hem zomaar uit dienst zetten ?

Alvast bedankt voor uw antwoord,

Katoo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 28 feb 2018 08:37

Beste

Blijkbaar kan u uw vroegere werkgever niet bereiken.
Indien u met pensioen wil gaan, dan is het van geen betekenis of u al dan niet nog ingeschreven staat bij uw vroegere werkgever. Via de documenten die de pensioenkas u bezorgt (model 74) verklaart u dat u geen beroeps- of vervangingsinkomen meer hebt. De pensioenkas baseert zich op deze verklaring om uw pensioen uit te betalen.
Verder volgen zij (via de belastingen) op of u naast uw pensioen nog een ander (beroeps)inkomen ontvangt. Is dit niet het geval, dan is er helemaal geen probleem om nog ingeschreven te staan bij een eventuele vroegere werkgever.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#3 , 28 feb 2018 22:11

Felix,

Ik raad je aan om de vraagstelling nog eens goed te lezen.

Het is de werkgever die zijn werknemer niet meer kan lokaliseren, niet andersom.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 01 mar 2018 08:53

Beste Katoo

Mijn excuses, ik heb je bericht blijkbaar slecht gelezen en/of geïnterpreteerd.

Als werkgever een werknemer "uitschrijven" behoort tot de arbeidsreglementering en niet tot de pensioenreglementering.


Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe

Terug naar “Pensioenen”