pensioen

kuya
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

pensioen

#1 , 24 feb 2018 10:13

ik wou op dit forum wat vragen over mijn pensioen dat ik in het najaar ( word dan 65) hoop te krijgen.
Ik heb een gemengde loopbaan. Dit als werknemer gedurende 14 jaar en 27 als zelfstandige. Totaal van 41. Kan hier iemand mij aub duidelijk maken of deze laatste in aanmerking komen. Er is mij geinsinueerd dat dit niet het geval zou zijn. Al deze jaren werden er ook aan de sociale kas betalingen gedaan.
Ik werd mij ingefluisterd dat ik een bedrag zou ontvangen van net geen 500 euro! :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 24 feb 2018 18:15

Beste

op Mypension kan u al veel wijzer worden. daar kan u uw dossier raadplegen .
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 26 feb 2018 16:16

Beste

Indien u als zelfstandige sociale bijdragen hebt betaald als zelfstandige in hoofdberoep, dan leveren deze jaren wel degelijk een pensioen op.
In totaal bewijst u dan een loopbaan van ongeveer 41 jaar.

In de veronderstelling dat u minstens 30 loopbaanjaren kunt bewijzen van minstens 208 voltijdse dagen als werknemer en/of van minstens 3 kwartalen, dan hebt u recht op een minimumpensioen.
Voor een loopbaan van 41 jaar komt dit dan overeen met een bruto maandbedrag van 1.212,35 x 41/45 = 1.104,58 euro als alleenstaande. (1.380,30 euro indien u recht zou hebben op een gezinspensioen.)

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

kuya
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2018 08:26

Bests Felix,
Dank u voor uw reactie. Als zelfstandige 27 jaar. Maar steeds mijn bijdragen betaalt, komen deze Dan niet in aanmerking ?

Met vriendelijke groeten.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 27 feb 2018 08:36

Beste

Indien u gedurende deze 27 jaar bijdragen als zelfstandige in hoofdberoep betaalde, komen deze jaren in aanmerking voor je pensioen.
Betaalde je bijdragen als zelfstandige in bijberoep, dan komen deze jaren niet in aanmerking voor je pensioen.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

kuya
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2018 08:45

Dank voor uw spoedig antwoord.

Mathieu Rutten

#7 , 27 feb 2018 21:18

Collega,

Indien je als zelfstandige in bijberoep rechtgevende pensioenbijdragen hebt betaald, d.i. pensioenbijdragen als in hoofdberoep, bouw je voor deze jaren ook een pensioen op in het stelsel der zelfstandigen. Wel altijd goed de eenheid van loopbaan in het oog houden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”