pensioen

nathalievl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioen

#1 , 08 feb 2018 15:39

Beste ,
Mijn ouders zijn 10 jaar gehuwd geweest en daarna gescheiden .
Mijn vader is in 2016 overleden en was met pensioen .
Mijn moeder is ook met pensioen .
Heeft zij recht op een bijkomend pensioen van mijn vader voor de jaren dat ze gehuwd zijn geweest ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 09 feb 2018 06:37

Nathalie

De toekenning van een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote is o.a. afhankelijk van het pensioenstelsel waarin de ex-echtgenoot tewerkgesteld was.

Het pensioenstelsel van de vast benoemde ambtenaren kent geen pensioen bij scheiding. Maar, in dit pensioenstelsel behoudt men wel het recht op een overlevingspensioen (indien men zelf niet meer gehuwd is).
Was uw vader ambtenaar, dan heeft uw moeder recht op een overlevingspensioen. Maar dit moet aangevraagd worden binnen het jaar na het overlijden. Het overlevingspensioen moet ook gedeeld worden met eventuele andere echtgenoten van de ex-huwelijkspartner.

Was uw vader werknemer en/of zelfstandige, dan heeft uw moeder mogelijk recht op een pensioen als ui de echt gescheiden echtgenote indien ze zelf niet (meer) gehuwd is. Is uw moeder hertrouwd en leeft haar huwelijkspartner nog, dan heeft ze geen recht op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote.
Is ze niet (meer) hertrouwd dan werd dit pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote al onderzocht en toegekend bij de ingang van haar eigen rustpensioen. Je kan dit gemakkelijk nakijken op de pensioenbeslissing die uw moeder kreeg.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”