leercontract en pensioen

marc ulrichts
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

leercontract en pensioen

#1 , 02 feb 2018 12:59

Volgens de pensioendienst telt de jaren op leercontract gewerkt niet mee voor de pensioen leeftijd.
Maar verder word er vermeld als je als stagiaire of op leercontract en meer als 2u bezoldigd per week hebt gewerkt je toch in aanmerking komt voor bijtelling bij je pensioen.
In mijn geval en bij vele anderen waarschijnlijk, ik heb van januari 1975 tot einde 1978 op leercontract gewerkt 32u per week tijdens de schoolperiode en 40u tijdens de vakanties. Dus bijna 4 jaar.
Volgens MyPension is mijn vroegste pensioendatum op 2022 dus 47 jaar gewerkt, en mijn wettelijke pensioendatum op 2027 dan heb ik 52 jaar gewerkt. Ik zie collega's op pensioen gaan op 45 jaar vorig jaar iemand en dit jaar ook hoe komt dat? Omdat de wet voor mij te laat is om nog op 45 jaren op pensioen te kunnen. Ik heb over een paar jaar mijn datum gekregen en dat was op pensioen 31/01/2021 ook goed voor 46 jaar werken daar kon ik nog mee leven, maar bovenstaande is niet leefbaar.
graag uw antwoord wat mogelijk is in mijn situatie.

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 03 feb 2018 06:24

Beste,

Art. 10. In artikel 1 van het koninklijk besluit nr. 50 van 24 oktober 1967 betreffende het rust en overlevingspensioen voor werknemers, gewijzigd bij de wetten van 15 mei 1984 en van 20 juli 1990, wordt een derde lid ingevoegd, luidend als volgt : « Worden, in uitvoering van artikel 31 van het koninklijk besluit van 16 mei 2003 tot uitvoering van hoofdstuk 7 van Titel IV van de programmawet (I) van 24 december 2002, betreffende de harmonisering en de vereenvoudiging van de regelingen inzake verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen, eveneens gelijkgesteld met werknemers vanaf 1 januari volgend op het jaar wanneer ze de leeftijd van achttien bereiken, de leerlingen (of de stagiairs) wier leerovereenkomst of gecontroleerde leerverbintenis (of stage-overeenkomst in het kader van de vorming tot ondernemingshoofd) werd erkend overeenkomstig de voorwaarden bepaald bij de reglementering betreffende de voortdurende vorming van de middenstand en de leerlingen wier leerovereenkomst valt onder het toepassingsgebied van de wet van 19 juli 1983 op het leerlingenwezen voor beroepen uitgeoefend door arbeiders in loondienst. Hetzelfde geldt voor jongeren die worden tewerkgesteld met een overeenkomst voor socio-professionele inpassing erkend door de Gemeenschappen en Gewesten, vanaf 1 januari van het jaar volgend op dat waarin ze de leeftijd van achttien bereiken. »
HOOFDSTUK VII. - Toepassingssfeer van de hoofdstukken V en VI Art. 16. De hoofdstukken V en VI zijn van toepassing op de pensioenen die daadwerkelijk en voor de eerste maal ten vroegste ingaan op 1 oktober 2006. HOOFDSTUK VIII. - Inwerkingtreding Art. 17. Deze titel treedt in werking de dag waarop deze wet in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt, met uitzondering van artikel 10 dat uitwerking heeft met ingang van 1 januari 2004.

Een Belgisch pensioen kan nooit ingaan op 31.01, het is altijd de eerste van de maand.

De vroegste pensioenleeftijd, is behalve specifieke uitzonderingen, voorzien op 60 jaar, dus de eerste van de maand volgend op de zestigste verjaardag.

2012 60 jaar 35 jaar /
2013 60,5 jaar 38 jaar 60 jaar, bij loopbaan van 40 jaar
2014 61 jaar 39 jaar 60 jaar, bij loopbaan van 40 jaar
2015 61,5 jaar 40 jaar 60 jaar, bij loopbaan van 41 jaar
2016 62 jaar 40 jaar 60 jaar, bij loopbaan van 42 jaar, 61 jaar, bij loopbaan van 41 jaar
2017 62,5 jaar 41 jaar 60 jaar, bij loopbaan van 43 jaar, 61 jaar, bij loopbaan van 42 jaar
2018 63 jaar 41 jaar 60 jaar, bij loopbaan van 43 jaar, 61 jaar, bij loopbaan van 42 jaar
2019 63 jaar 42 jaar 60 jaar, bij loopbaan van 44 jaar, 61 jaar, bij loopbaan van 43 jaar

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen recht en aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 05 feb 2018 08:29

Beste

In aanvulling op collega Thieu Rutten.

Enerzijds vermoed ik dat een aantal van je collega's op brugpensioen (tegenwoordig SWT) gegaan zijn, omdat een loopbaan van 45 jaar op zich geen recht geeft om op pensioen te kunnen gaan.
In principe kan je op pensioen indien je (momenteel) 65 jaar bent. Heb je voldoende jaren beroepsloopbaan (zie overzicht collega Rutten), dan mag je vrroeger met pensioen, maar nooit vóór je 60ste. In dat geval gaat het over een combinatie van leeftijd en bewezen loopbaan.

Voorbeeld: Ben je op je 14e beginnen werken, dan heb je een loopbaan van 45 jaar op je 59ste. Ondanks je loopbaan van 45 jaar, kan je dan nog niet met pensioen omdat je niet voldoet aan de leeftijdsvoorwaarden.

Anderzijds is er je leercontract.
Om in aanmerking te komen voor een pensioen, moet je werken EN sociale bijdragen betalen. Iemand op leercontract werkt wel degelijk (zie citaat collega Rutten: ... "de wet van 19 juli 1983 op het leerlingenwezen voor beroepen uitgeoefend door arbeiders in loondienst" ...).
Het probleem is dat er in de meeste gevallen bij leercontract geen sociale bijdragen werden betaald. Dit is de reden waarom uw leercontract niet in aanmerking komt voor uw pensioen. Indien uw toenmalige leermeester wel sociale bijdragen had betaald, dan kwam deze periode wel in aanmerking voor uw pensioen.
Uw leermeester is echter niet in de fout gegaan omdat hij toen nog niet verplicht was om voor leerjongens en -meisjes sociale bijdragen te betalen. Dit werd pas geregeld in 2004.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendeljike groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

marc ulrichts
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2018 19:51

Bedankt voor de deskundige uitleg, Ik weet wel dat ik ten tijde het leercontract ook vakantiegeld kreeg, en hoe zit het met (zware) beroepen, ik ben 22 jaar elektricien in de bouw maar wel in de metaal ingeschreven en 21 jaar in de industrie. Zo heb ik dus nooit de voordelen van die twee bouw en industrie petro en chemie kunnen genieten.

Mvg Marc,

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 08 feb 2018 07:19

Beste

Momenteel is er nog altijd geen akkoord over de definitie van een zwaar beroep.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”