Invaliditeit en pensioen.

RonnyD
Topic Starter
Berichten: 19

Invaliditeit en pensioen.

#1 , 01 feb 2018 15:21

Sedert een vijftal jaren ben ik als arbeider arbeidsongeschikt, invaliditeit in verlenging van mijn ziekte dus. Ik werk sedert september 1976, op zestienjarige leeftijd dus en ben ondertussen 58 jaar en nader een beetje mijn pensioen.
Nu is mijn vraag, ik hoorde dat ze je, indien je invalide bent ze je zo snel mogelijk op pensioen sturen. Ik keek eens op mypension.be en zag daar dat de vroegste datum 1 Mei 2020 is, na 44 jaar dienst dus en dit door de gunstmaatregel "lange loopbaan".
Is het nu zo dat ze je snel op pensioen sturen (ze moeten mij dan €200 minder betalen), of heb ik daar nog steeds een eigen keuze in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 02 feb 2018 08:19

Beste

U bent geboren in 1960. Dit betekent dat uw officiële pensioenleeftijd 66 jaar is. Vóór uw 66ste kan (volgens de huidige wetgeving) niemand u verplichten om op pensioen te gaan.
Als invalide wordt u regelmatig opgeroepen door de adviserend arts van uw ziekenfonds. Deze zal op basis van uw gezondheidstoestand oordelen of u op invaliditeit blijft of terug kan gaan werken. Maar hij kan u niet verplichten om op pensioen te gaan.

Als invalide staat u nog steeds ingeschreven als personeelslid van uw werkgever. Uw werkgever kan u eventueel ontslagen wegens medische redenen. Maar hij kan u niet verplichten om op pensioen te gaan.

Indien de adviserend arts bepaalt dat u terug kan gaan werken, en uw werkgever heeft u ontslagen, dan wordt u werkloos. De RVA / VDAB kan u aansporen om actief op zoek te gaan naar een nieuwe job of uw een nieuwe job aanbieden. Zij kunnen u niet verplichten om op pensioen te gaan.

Vanaf 1 mei 2020 (uw vroegst mogelijke pensioendatum volgens mypension) kunt u ten allen tijde zelf vrij beslissing om met pensioen te gaan.

Besluit: niemand kan u verplichten om op pensioen te gaan, u kunt dit wel zelf doen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten.
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

RonnyD
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 03 feb 2018 17:58

Hartelijk dank Felix, nu weet ik eindelijk hoe de vork in de steel zit.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”