Heeft ex recht op weduwepensioen van mijn man als ze hertrouwd en weduwe is geworden?

Krietje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Heeft ex recht op weduwepensioen van mijn man als ze hertrouwd en weduwe is geworden?

#1 , 31 jan 2018 15:59

Mijn man overleed in 2014. Zijn ex, die ondertussen zelf hertrouwde en weduwe werd, wil nu weduwepensioen aanvragen voor de jaren dat ze met mijn man getrouwd was. Dit bovenop het weduwepensioen dat ze al trekt van haar overleden 2e man.
Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zibarrie
Berichten: 133

#2 , 31 jan 2018 21:57

Neen, je kan slechts een overlevingspensioen genieten van één persoon.
Bovendien was ze echt gescheiden en verliest ze het recht op een weduwepensioen, althans in de werknemers en/of zelfstandigen regeling.

Als ik me niet vergis in dit geval ook bij de ambtenarenregeling omdat dan de aanvraag moet gebeuren binnen één jaar na het overlijden.

Mogelijk heeft ze wel recht op een echtscheidingspensioen voor de jaren dat ze gehuwd waren bovenop het huidige weduwepensioen van de 2de echtgenoot, maar in een normaal geval zal dit steeds automatisch onderzocht worden wanneer mevrouw haar eigen rustpensioen laat onderzoeken.

Mathieu Rutten

#3 , 31 jan 2018 22:15

Mevrouw,

Genoot uw man een rustpensioen als statutair ambtenaar of was hij nog statutair ambtenaar?

Ik hoor wel.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Krietje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2018 22:19

Mijn man was op het moment van zijn overlijden werkloos en op invaliditeit. Heeft gewerkt als matroos en in de stellingbouw.

Mvg
Hilde

Mathieu Rutten

#5 , 31 jan 2018 22:30

Mevrouw,

Indien uw man geen ambtenaar was of geen ambtenarenpensioen genoot, kan ik zeer formeel zijn. Het huwelijk van de ex met uw overleden echtgenoot werd ontbonden door echtscheiding en niet door overlijden. Er kan dan ook geen sprake zijn van een overlevingspensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

zibarrie
Berichten: 133

#6 , 31 jan 2018 22:35

Het overlijden vond plaats in 2014, en zelfs indien de echtgenoot onder het ambtenarenstelsel valt:

Wanneer er bij het overlijden van de rechtgever zowel een langst levende huwelijkspartner als een uit de echt gescheiden huwelijks
partner is, dan moet de uit de echt gescheiden huwelijkspartner zijn pensioenaanvraag binnen het jaar na het overlijden van zijn ex-huwe lijkspartner indienen. Doet hij dat niet, dan verliest hij zijn recht op een overlevingspensioen.

Krietje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 feb 2018 11:33

Dank u voor jullie informatie.

Groetjes
Hilde

Terug naar “Pensioenen”