Pensioenregeling bij scheiding

calimero999
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Pensioenregeling bij scheiding

#1 , 30 jan 2018 10:10

Beste

Ik ben 10 jaar gehuwd geweest in Nederland met een Nederlander die tijdens het huwelijk in Nederland werkte.
Ikzelf heb mijn Belgische nationaliteit behouden tijdens het huwelijk en werk in België als ambtenaar.

Tijdens de scheidingsprocedure is mij verteld geweest dat ik geen pensioen zou moeten afstaan omdat mijn ex-partner daar geen recht toeheeft omdat ik in België werkte en mijn nationaliteit Belg is.

Is deze informatie correct?

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 30 jan 2018 18:17

Bij mijn weten moet u als ambtenaar nooit pensioen afgeven.

Mathieu Rutten

#3 , 30 jan 2018 19:21

Beste,

Het stelsel van de ambtenarenpensioenen kent het stelsel van feitelijke scheiding en wettelijke scheiding niet. Dit betekent concreet dat je enkel aanspraak kan maken op een gedeelte van het pensioen van een statutair ambtenaar dan na een uitspraak van de rechtbank. In geval van overlijden van een ambtenaar kan de wettig gescheiden ex-huwelijkspartner aanspraak maken op een overlevingspensioen indien niet of niet meer getrouwd. Deze ex-huwelijkspartner moet uiteraard wel aan de leeftijdsvoorwaarden van een overlevingspensioen voldoen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

virgin
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2018 14:25

Beste,

men dreigt mij op medisch pensioen te plaatsen op de leefijd van 40 jaar en na 11 jaar dienst (ambtenaar).
Ik ben wettelijk gescheiden, tweeling van 12 jaar staan bij mij ingeschreven, co-ouderschap beslist.
Ik heb momenteel een nieuwe partner met 3 kinderen in co-ouderschap (mogelijks krijgt hij hen alle 3 ten laste aangezien de mama een alcoholprobleem heeft en COJ er al tussen zit) en wij overwegen om samen te gaan wonen.
Nu, heb ik recht op pensioen van mijn ex-man en wat zijn de eventuele gevolgen voor mijn medisch pensioen indien hier 5 kinderen ingeschreven staan?

Mvg
Virginie

Terug naar “Pensioenen”