Gezinspensioen of niet?

Dewifivos
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Gezinspensioen of niet?

#1 , 26 jan 2018 21:31

Beste,

mijn echtgenoot gaat binnenkort met pensioen. Ik zou dan ook op hetzelfde moment willen stoppen met werken en huisvrouw worden (dus geen uitkering aanvragen). Normaal dien ik nog 10 jaar te werken om recht te hebben op een eigen wettelijk pensioen. Mijn vraag is nu krijgen we dan gedurende die 10 jaar een gezinspensioen of krijgt mijn echtgenoot enkel zijn alleenstaande pensioen?
Alvast bedankt voor de antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 jan 2018 22:13

Indien u niet meer werkt en geen werklozensteun geniet dan krijgt uw echtgenoot een gezinspensioen.
Alleszins tot u de pensioenleeftijd bereikt.
Dan wordt het terug bekeken in functie van uw eigen pensioen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Dewifivos
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2018 22:22

Bedankt voor de info!

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 29 jan 2018 08:37

Beste

De info van "asperger" klopt voor zover uw echtgenoot geen pensioen ontvangt als vast benoemd ambtenaar. Het pensioenstelsel van de openbare diensten kent geen gezinspnsioen.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”