Regularisatie studiejaren voor pensioen privé stelsel

Jo23
Topic Starter
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

Regularisatie studiejaren voor pensioen privé stelsel

#1 , 21 jan 2018 22:58

Beste

Mijn echtgenote wordt volgende maand 65. Ze heeft 41 jaar gewerkt als A2 verpleegkundige in een privé ziekenhuis (eerst voltijds, dan 3/4 na geboorte eerste kind en de rest van haar loopbaan 1/2 time vanaf geboorte 2° kind.) Voor pensioen blijken de premies van vroege, late en nachtdiensten niet mee te tellen...

Gezien haar pensioentje maar een goede 1000 euro zou bedragen vroeg ze zich af of we eventueel de drie jaren studie na haar 20° verjaardag (ze heeft eerst een andere studie gedaan) zouden regulariseren.

Op die manier zou ze dus aan 44 jaren komen die in aanmerking komen voor de pensioenberekening. Is de een malige investering van 3 x 1500 euro bruto de moeite? We moeten snel de knoop doorhakken gezien ze op 1 maart 2018 op pensioen zal gaan en je dit denk ik enkel voor de ingangsdatum van je pensioen kan aanvragen.

nb: ik werk voltijds, moet nog enkele jaren werken omdat ik jonger ben en mijn bruto loon is hoger zodat we vermoedelijk bijna de helft fiscaal zouden recupereren.

Heeft iemand goede raad voor ons? Bij voorbaat dank voor uw tijd en moeite!

Jos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 23 jan 2018 22:16

Beste,

Het gaat om pensioenen die ingaan vanaf 01.12.2018. Regularisatie A2 verpleegkundige is nog niet voorzien. Er wordt wel over gesproken.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 24 jan 2018 07:58

Beste

Zoals collega Thieu Rutten schrijft, geldt de nieuwe regeling i.v.m. regularisatie van studieperioden pas voor pensioenen die ten vroegste ingaan op 1 december 2018.

Anderzijds, indien op de premies RSZ werd ingehouden, komen deze wel in aanmerking voor het pensioen.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”