adres wijziging

BBetty
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

adres wijziging

#1 , 17 jan 2018 15:13

Hallo iedereen, mijn vader zijn adres is gewijzigd naar het rusthuis na een slepende ziekte, mijn moeder woont nog in de eigen woning, nu is mijn vader overleden, nu was mijn vraag, hoe gaat het nu verder met zijn pensioen, dat volledig op zijn naam staat, wat krijgt mijn moeder nu, zij heeft zelf nooit gewerkt, altijd het huishouden gedaan en voor de kinderen gezorgd, wat krijgt ze nu, hoe wordt dat berekend en wat met de adreswijziging, werkt dat nu in haar nadeel of ....... groetjes Betty

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 17 jan 2018 15:19

Als ze gehuwd waren krijgt ze een overlevingspensioen.
Rusthuisverblijf verandert daar niets aan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 18 jan 2018 08:11

Beste

Indien uw vader een pensioen als werknemer en/of zelfstandige had, dan ontving hij een gezinspensioen omdat uw moeder geen eigen inkomen had.
Na overlijden van uw vader heeft uw moeder recht op een overlevingspensioen. (Ik ga ervan uit dat uw ouders minstens één jaar gehuwd waren bij het overlijden van uw vader.)
Het bruto overlevingspensioen dat uw moeder zal ontvangen, is 80 % van het bruto gezinspensioen dat uw vader ontving. Naargehang de hoogte van dit bedrag kunnen er ook nog inhoudingen op gebeuren (bedrijfsvoorheffing, ZIV, solidariteitsbijdrage).
Meestal vermeldt het bankuittreksel ook de inhoudingen die werden doorgevoerd op het pensioen. Tel deze inhoudingen bij het ontvangen nettobedrag, en u verkrijgt zo het bruto gezinspensioen van uw vader.

Ontving uw vader een pensioen als vast benoemd ambtenaar, dan wordt het overlevingspensioen op een andere manier berekend. In de regel mag je stellen dat het bruto overlevingspensioen dan ongeveer 2/3 van het bruto rustpensioen bedraagt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”