pensioen

degrogger
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

pensioen

#1 , 17 jan 2018 05:02

Geachte,
Ik ga in juni met pensioen, de laatste 9 jaar heb ik in wisselende shifts gewerkt (morgen en middag-dienst) .
Als ik het goed begrijp is dit erkend als zwaar beroep.
Kom ik eventueel in aanmerking voor een verhoging van mijn pensioen?
Voor die laatste 9 jaar heb ik in Chili gewerkt. Drie jaar als loontrekkende en 9 als zelfstandige. Heb daar altijd bijdragen betaald.
Hier zegt de pensioendienst : die jaren tellen mee voor mijn loopbaan, maar Chili moet hiervoor pensioen betalen...
Heeft hier iemand ervaring mee, of tips over hoe ik hier verder mee kan ?
Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 17 jan 2018 08:01

Beste

België heeft met Chili een bilateraal akkoord afgesloten dat ook van toepassing is op de pensioenen.
Dit betekent dat je loopbaan in Chili hier in België in aanmerking wordt genomen als beroepsloopbaan voor je pensioenrecht. Met andere woorden: je loopbaan in Chili komt in aanmerking om vervroegd met pensioen te kunnen gaan.

Je loopbaan in Chili komt echter niet in aanmerking voor je pensioenbedrag in België. Voor je loopbaan in Chili val je onder de sociale zekerheid van Chili. Je krijgt hiervoor dus een pensioen van Chili, op basis van de Chileense pensioenreglementering.

Bij je aanvraag van je Belgisch pensioen maak je melding van een tewerkstelling als werknemer en als zelfstandige in Chili. De Belgische pensioenkas neemt dan contact op met de Chileense pensioeninstelling(en) om hen in kennis te stellen van je pensioenaanvraag.
In principe zal Chili je dan de nodige documenten bezorgen die je moet invullen en terugzenden naar Chili.

Bij de Belgische pensioenkas wordt je dossier behandeld door de dienst: Bureau Internationale Overeenkomsten (BIO).
De volledige afhandeling van je Belgisch en Chileens pensioen kan maanden duren, omdat beide pensioenkassen regelmatig documenten en informatie moeten uitwisselen.
Bij de uitbetaling van je pensioen zal de Belgische pensioeninstelling een pensioen uitbetalen voor je loopbaan in België; de Chileense pensioeninstelling zal een pensioen uitbetalen voor je loopbaan in Chili.


Er is nog altijd geen wet op zware loopbanen, zodat je 9 jaar wisselende shifts geen pensioenverhoging zal kennen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

degrogger
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2018 17:19

Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg.
vriendelijke groeten.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”