Mijn pensioen

Mijnpensioen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mijn pensioen

#1 , 04 jan 2018 23:50

Geboren op 24 02 1957, heb 45 loopbaan jaren
Wanneer kan ik op wettelijk pensioen ?
Hoe mijn ontslagbrief opstellen aan mijn werkgever?

Groeten,

Mijn pensioen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 05 jan 2018 10:26

Beste

Je bent 60 jaar en hebt een beroepsloopbaan van 45 jaar. Je kan nu al met pensioen (ten vroegste de 1e van de maand, volgend op de maand waarin je je aanvraag indiende) indien minstens een loopbaan van 43 jaar bewijst, waarvan ieder jaar minstens 104 voltijdsequivalente dagen bevat. Gelijkgestelde dagen (werkloosheid, ziekte, legerdienst, ...) komen hiervoor eveneens in aanmerking.
Tevens mag je niet met brugpensioen zijn (SWT, Stelsel van Werkloosheid met bedrijfstoeslag).

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2018 13:56

Kan je dit tegenwoordig niet berekenen via mypension.be?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 09 jan 2018 20:49

Beste

Je kan inderdaad de vroegst mogelijke ingangsdatum in de meeste gevallen terugvinden op Mypension. Maar, deze is niet altijd correct. Zo wordt er geen rekening gehouden met buitenlandse tewerkstelling, met de periode waarbij men thuis blijft om een kind jonger dan 6 jaar op te voeden, ...
Niet altijd is de legerdienst gekend.
Niet altijd is de volledige loopbaan in openbare dienst al genoteerd.

Momenteel wordt geschat dat in 80 à 85 % van de dossiers de vroegst mogelijke ingangsdatum in Mypension correct is.
Mypension is dus een vrij betrouwbare aanwijzing, maar geen zekerheid.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”