opzeggingstermijn

annofilip
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

opzeggingstermijn

#1 , 04 jan 2018 10:38

hallo , ik ga op 01/05/2019 op vervroegd pensioen ik zal dan bijna 24 jaar werken bij mijn huidige werkgever , mijn vraag is nu , hoelang vooraf moet ik mijn ontslag indienen of gaat dit automatisch via my pensioen ? vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 04 jan 2018 12:25

Beste

De opzegging van een arbeidsovereenkomst wordt niet geregeld door de pensioenreglementering maar door de arbeidsreglementering (artikelen 32 tot en met 42 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten).
In het kader van het eenheidsstatuut werd de opzegtermijn in 2013 aangepast.

De opzegging van uw arbeidsovereenkomst gebeurt dus niet via Mypension, en gebeurt ook niet automatisch. De opzegging moet door 1 van de 2 betrokken partijen worden gegeven: door uzelf als werknemer of door uw werkgever.

Sinds 2013 bestaat er geen verkorte opzegtermijn meer wanneer je als werknemer je opzegging geeft. Er bestaat ook geen verkorte opzegtermijn meer (noch voor de werknemer, noch voor de werkgever) wanneer de opzegging wordt gedaan in het kader van een vervroegde pensionering.
Ga je op pensioen op de officiële pensioenleeftijd (in 2019 nog altijd 65 jaar), dan is er wel een verkorte opzegtermijn van maximaal 26 weken indien de opzegging gebeurt door de werkgever.
In alle andere situaties geldt de normale opzegtermijn die onder meer afhankelijk is van uw statuut (arbeider of bediende), uw anciënniteit en de leeftijd waarop je met pensiioen gaat (op 65 of jonger).
Voor uw juiste opzegtermijn kan je terecht bij uw vakbond of bij uw personeelsdienst (indien je in een groter bedrijf werkt).

Hou er ook rekening mee dat de opzegtermijn altijd begint te lopen vanaf de maandag volgend op de kennisgeving. Hierdoor valt het einde van de opzegtermijn niet altijd samen met het einde van de maand. Anderzijds kan uw pensioen enkel beginnen in het begin van een maand.

Naast de officiële opzegtermijnen kan je je arbeidsovereenkomst ok op eerder welk moment beëindigen wanneer dit in onderling overleg gebeurd tussen u als werknemer en uw werkgever. Ga dus eerst even praten met je werkgever.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#3 , 04 jan 2018 13:31

Beste,

Dit onderwerp is al herhaalde malen aan bod gekomen. Opzeg in onderling akkoord is nog altijd mogelijk en ik blijf hier voorstander van, gezien het een meer gemoedelijke procedure is.

Het eenheidsstatuut is in werking getreden op 1 januari 2014. Dit betekent dat u voor elk ontslag betekend vanaf deze datum rekening moet houden met de nieuwe wettelijke bepalingen. Welke gevolgen brengt dit eenheidsstatuut met zich mee wanneer uw werknemer met pensioen gaat of wenst in te stappen in het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (voorheen brugpensioen)?

Nieuwe opzeggingstermijnen voor arbeiders en bedienden bij pensionering

Opzegging door de werkgever

Als de arbeidsovereenkomst ten vroegste eindigt op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de werknemer de wettelijke pensioenleeftijd bereikt (65 jaar), dan moet de werkgever de gewone opzeggingstermijnen zoals vastgelegd door het eenheidsstatuut toepassen, maar met een maximum van 26 weken.

Opzeg door werknemer

Indien de werknemer zijn ontslag betekent, dan zijn de gewone opzeggingstermijnen altijd van toepassing. Een verkorte opzegtermijn is bijgevolg niet voorhanden.

Opmerking 1 : niettegenstaande de opzeg wordt betekend met het oog op pensioen, blijft de werknemer aanspraak maken op sollicitatieverlof.

Opmerking 2 : het staat de partijen uiteraard steeds vrij om de arbeidsovereenkomst van de werknemer die met pensioen wenst te gaan, in onderling akkoord te beëindigen.

[/
b]

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Ngodts
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2018 17:34

Beste,

Volgens mypension.be kan ik met rustpensioen op 01/09/2019.
Mijn werkgever (waar ik meer dan 40 jaar dienst bij heb) heeft mij al duidelijk gemaakt dat hij er alles aan zal doen om mij zo lang mogelijk te laten werken, desnoods tot aan mijn wettelijk pensioen (2023).

Kan mijn werkgever een vervroegd pensioen op één of andere manier blokkeren?

Dank voor jullie reacties.

Mathieu Rutten

#5 , 31 jan 2018 19:15

Beste,

In uw situatie is een opzeg van uwentwege aangewezen. U doet uw opzegperiode uit en de kous is af.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”