Mutualiteit of pensoen?

Acousticus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mutualiteit of pensoen?

#1 , 03 jan 2018 20:30

Hallo,

Ik ben reeds enkele jaren op invaliditeit..nu,vandaag ging ik eens kijken op mypension en zie ik
dat ik eigenlijk van af 01-02-2018 vervroegt met pensioen zou kunnen gaan..
Mijn wettelijke pensioen datum is 05-2020,als ik tot dan wacht,zou ik 5 euro meer per maand krijgen dan
wanneer ik nu zou gaan...
Mijn vraag is nu: wat doe ik best? zelf heb ik geen idee...
Bij voorbaat dank!
mvg.
Eddy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 04 jan 2018 08:32

Beste

Vooreerst moet je steeds brutobedragen vergelijken. Mypension vermeldt ook je brutobedrag, maar mogelijk vergeleek je dit met je netto invaliditeitsuitkering.

Daarnaast moet je niet enkel je maandbedrag vergelijken, maar ook de "extra's". Als invalide ontvang je mogelijk jaarlijks ook een "vakantiepremie". Als gepensioneerde ontvang je zeker in de maand mei een vakantiegeld, indien je een beroepsloopbaan als werknemer bewijst. Was je zelfstandige dan ontvang je mogelijk een veel kleiner vakantiegeld in de maand juli. Werd je pensioenbedrag als zelfstandige opgetrokken tot het minimumpensioen, dan heb je geen recht op vakantiegeld in de pensioenregeling van de zelfstandigen.

Het is dus belangrijk om je huidig inkomen, op jaarbasis, te vergelijken met het pensioen dat je zou ontvangen indien je nu met pensioen zou gaan. Omdat je geen bedragen vermeldt, kunnen we je hier geen duidelijk antwoord op geven.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#3 , 04 jan 2018 13:39

Beste,

Zoals collega Felix reeds stelt, moet je de jaarbedragen vergelijken. Maar eigenlijk zit je antwoord al in je vraagstelling. Als je op de wettelijke pensioenleeftijd een hoger bedrag zou ontvangen van 5 euro, ligt de pensioenopbrengst twee jaar eerder lager. Dus als je invaliditeitsuitkering hoger ligt dan je pensioenbedrag, verder gerechtigd blijven op uitkeringen omdat je primo een hoger inkomen hebt en secundo je nog verder een pensioen opbouwt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Acousticus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2018 14:13

Bedankt Felix en Mathieu voor de reactie!

Pensioen nu zou een nettobedrag geven van 1235 eu/maand.
Mutualiteit geeft een wisselend bedrag naargelang het aantal werkdagen in een maand,
doch meestal is dat wel hoger dan 1235...
Dan lijkt het dus best om op mutualiteit te blijven tot 05-2020!
Enkel het vakantiegeld zou bij de pensioendienst hoger kunnen liggen dan bij de mutualiteit,maar
dat weet ik niet echt zeker...
MVG.
Eddy

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 04 jan 2018 20:20

Beste

Op basis van de door u weergegeven bedragen, moet je de brutocijfers met elkaar vergelijken. Dit omdat de belastingen die in de loop van het jaar worden ingehouden (= bedrijfsvoorheffing) op een andere manier worden berekend.

Bij pensioenen wordt er in de loop van het jaar over het algemeen voldoende ingehouden, zodat er weinig belastingen naar de eindafrekening worden verschoven. Bij een invaliditeitsuitkering wordt er in de loop van het jaar weinig of niets ingehouden, en bestaat de mogelijkheid dat je bij de eindafrekening veel belastingen moet opleggen. Dit is afhankelijk van je fiscale situatie en van het totale gezinsinkomen.

Indien je het nettobedrag van je pensioen hebt gevonden op Mypension, dan werd er bij de berekening van je nettobedrag geen rekening gehouden met je invaliditeit. In 2018 wordt er € 36 minder bedrijfsvoorheffing ingehouden indien je zelf een invaliditeit hebt. Dit betekent dat er op jouw pensioen waarschijnlijk geen bedrijfsvoorheffing zal worden ingehouden, waardoor je maandelijks het brutobedrag zult ontvangen.

In 2017 bedroeg het vakantiegeld in het pensioenstelsel van de werknemers € 923,09 indien je recht had op een gezinspensioen, en € 738,45 voor gerechtigden op een pensioen als alleenstaanden. Dit bedrag zal in 2018 iets hoger liggen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#6 , 04 jan 2018 22:04

Beste,

Ik raad je aan om effectief een aanvraag om rustpensioen in te leiden. Deze is volledig vrijblijvend. Je kan er dan nog altijd voor opteren om verder in het genot te blijven van uitkeringen. Dit heeft enkele voordelen, ten eerste je bent dan zeker van je ingangsdatum, ten tweede je bent dan zeker van je bruto pensioenbedrag, ten derde, je weet dan ook hoeveel pensioen je effectief verder opbouwt als je nog langer in het genot blijft van een uitkering.
Veel succes.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Acousticus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jan 2018 09:46

Hallo,

Wat de mutualiteit betreft,heb ik geen bruto bedrag ,het lijkt me een vast "dagbedrag" dat word uitbetaald volgens het zesdaagse stelsel,dus afhankelijk van het aantal werkdagen en zaterdagen in een maand.Ik hoef reeds een paar jaar geen belastingaangifte meer in te dienen,belasting is steeds een nul operatie.Indien ik op het pensioenbedrag wat lager ligt,nog wel belasting zou moeten betalen,dan ben ik dus slechter af...
Dagbedrag mutualiteit ligt momenteel op 48,77 euro , netto dus.
Pensioenbedrag bruto,zou 1248euro zijn.
MVG.
Eddy

Terug naar “Pensioenen”