pensioenberekening na herstructurering

cornelis
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

pensioenberekening na herstructurering

#1 , 03 jan 2018 19:35

Ik werd ontslagen in het bedrijf waar ik 24 jaar werkzaam was - reden : herstructurering. Ik werkte iets meer dan 4/5 (31,60 uur op 39,50) en had een vrij hoog loon. Tijdens de periode gecovered door een verbrekingsvergoeding deed ik interim werk en contracten van bepaalde duur in de hoop nog een vaste job te vinden. Nu, een maand voor het einde van deze periode, heb ik een vaste job gevonden, ook 4/5 (30,40 uur op 38), maar aan een veel lager loon dan voordien. Zal ik hierdoor later een lager pensioen hebben, of gelden dezelfde regels als voor de 50+ die geen job meer vinden en van wie het pensioen berekend word op basis van het laatste loon voor het ontslag. Ik ben 54 jaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 04 jan 2018 08:24

Beste,

De pensioenreglementering bepaalt het volgende: Voor werknemers die ten vroegste vanaf 1 januari 2004 nadat zij ontslagen zijn geworden, een voltijdse of een deeltijdse tewerkstelling hebben aanvaard die ten minste het equivalent is van hun vorige tewerkstelling en waarvan het loon lager is dan het loon voor hun vorige tewerkstelling, wordt het pensioen niet berekend op dit lagere loon maar op het vorige loon.
De werknemer moet de leeftijd van 50 jaar hebben bereikt op het ogenblik dat de nieuwe tewerkstelling aanvangt en tegelijk een loopbaan hebben van minstens 20 jaar, waarvan voor elk van die jaren wordt aangetoond dat de tewerkstelling men ten minste één derde van een voltijdse arbeidsregeling overeenstemt (= 104 voltijdsequivalente dagen).

In uw situatie moet u uw huidig loon niet vergelijken met het loon van de job waarin u werd ontslagen. Tussen beide jobs oefende u nog jobs uit met interimcontracten en met tijdelijke contracten. Je zal dus contract per contract moeten vergelijken.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

cornelis
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2018 14:31

Dank u voor de info. Mijn tijdelijk contract loopt nog een paar weken door terwijl mijn verbrekingsvergoedings periode pas tegen eind februari afloopt. Mijn nieuw vast contract bij dezelfde werkgever als waar ik nu tijdelijk werk zou pas aanvang nemen begin maart. In dat geval vermoed dat ik dat mijn pensioen zal berekend worden op het hogere loon, vermits de periode van verbrekingsvergoeding langer loopt dan het tijdelijk contract , zou dit kunnen kloppen ?
Wat betreft het equivalent, vroeger werkte ik 31,60 op 39,50 per week maar kreeg dan een aantal compensatiedagen. Voor een voltijdse werknemer die 39,50 uur per week moest werken waren dat er 9, voor mij werd dit prorata berekend en kwam ik uit op een 7-tal. Nu werk ik 30,40 zonder compensatiedagen. Is dit voldoende om aan het equivalent te komen ?

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 04 jan 2018 16:27

Collega Felix,

Ik heb u via privébericht een aanvullende uitleg toegestuurd. Dit maakt het u misschien gemakkelijker om aanvullend te antwoorden op de heer Cornelis.

Feel free.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 05 jan 2018 10:08

Beste

De periode van je verbrekingsvergoeding wordt aangezien als een gewerkte periode. De ontvangen vergoeding wordt gespreid over deze periode, en wordt inderdaad als loon aanzien.
Omdat je nieuwe loon lager is, zal je pensioen berekend worden op het "oude" hogere loon. Dit heeft enkel een effect indien je nieuw loon lager ligt dan het loonplafond. Indien je nieuw loon al boven dit loonplafond ligt, zal er sowieso geen verschil in de berekening te merken zijn. Het loonplafond voor het kalenderjaar 2016 bedroeg € 53.045,58 bruto. Het bedrag voor het kalenderjaar 2017 is nog niet gekend.

Met “minstens het equivalent van de vorige tewerkstelling” wordt bedoeld dat het aantal gepresteerde uren, relatief gezien, niet mag verminderen ten opzichte van de vorige tewerkstelling. Met andere woorden, wanneer de vorige tewerkstelling voltijds was en 38 uur / week bedroeg, mag een nieuwe halftijdse betrekking niet minder dan 19uur / week bedragen en een 4/5-de tewerkstelling niet minder dan 30 ½ uur per week. Met “equivalent” had de wetgever dus op generlei wijze de bedoeling om bij de vaststelling van de pensioenrechten een onderscheid te maken tussen de werknemers en de aard van tewerkstelling die zij hebben aanvaard. De gelijkwaardigheid die betracht wordt staat bijgevolg ook los van het statuut waarin het nieuwe werk wordt aanvaard (arbeider / bediende). In tegengesteld geval zou immers sprake zijn van discriminatie.

Vast staat dat de nieuwe tewerkstelling steeds moet zijn voorafgegaan door een ontslag en dat zij tegen een lagere bezoldiging moet worden uitgevoerd.

Met dank aan collega Thieu Rutten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

cornelis
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jan 2018 10:02

Dank u wel voor de info Felix en Thieu. Nog even concreet : ik werkte voordien 31,60 op 39,50 (= 4/5) maar er waren 9 dagen compensatie per jaar voorzien voor de voltijdse werknemer - voor mij kwam dat afgerond op 7 dagen. Nu zou ik 30,40 werken op 37,5 wat ook neerkomt op 4/5, ik werk in een compleet andere sector. Als ik het goed begrijp kom ik dus niet aan het equivalent. Wil dit zeggen dat ik dan iets meer moet werken of kan ik ook overschakelen naar iets minder (bv 75 %) en dat mijn pensioen toch zal berekend worden op mijn oude loon maar dan aan 75 % werkregime ? Mijn loon in de nieuwe job is wel degelijk een heel stuk lager en ik was in mijn oude job ontslagen wegens een herstructurering maar heb intussen wel een aantal tijdelijke en interim jobs (tegen een lager loon dan voordien) gedaan.

cornelis
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jan 2018 15:53

Ik denk reeds het antwoord te kennen op vorige vraag...enkel rest nog de vraag, indien ik het vaste contract start op 27/01 terwijl de periode van verbrekingsvergoeding pas eindigt op 24/02, maakt dit dan een verschil ? of is het beter de vaste nieuwe job na 24/02 te starten ? Met dank.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#8 , 10 jan 2018 08:37

Beste

Om te bepalen of je huidig tewerkstellingsregime een equivalent is van je vorige tewerkstelling, houdt de pensioenkas rekening met de gegevens op je loopbaanoverzicht (je kan dit nagaan in Mypension). Indien u vroeger 4/5 werkte en uw nieuwe functie houdt ook een regime van 4/5 in, dan blijft u in hetzelfde regime werken. Er wordt gekeken naar de verhouding van het aantal gepresteerde uren in functie van een fulltime functie in het bedrijf. Het aantal uren dat fulltime in uw bedrijf moet worden gepresteerd, wordt in het loopbaanoverzicht weergegeven als "maatman".

Je mag je nieuwe functie aanvatten vóór 24/2. Op basis van het lagere loon (en een andere ZIV-nummer van de werkgever) kan de pensioenkas vaststellen dat je een andere functie uitoefent aan een lager loon.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

cornelis
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jan 2018 18:29

dank u wel !

Terug naar “Pensioenen”