echtscheiding ambtenaar

sainil
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

echtscheiding ambtenaar

#1 , 28 dec 2017 10:22

Ik verplaats deze topic, ik had hem in de rubriek echtscheiding geplaatst, (net zoals een gelijkaardige vraag enkele maanden geleden)maar denk dat hij beter hier thuishoort. Ik heb vanmiddag een bemiddelingsgesprek hierover, kan iemand me meer duidelijkheid geven? (wel echt last minute.., ook na vandaag is meer duiding zeker welkom)


#1 , 2 dagen 15 minuten geleden (26 dec 2017 10:03)
Mijn echtgenoot wil scheiden. We zijn 20 jaar getrouwd. Beiden in het bezit van een masterdiploma. Na de studies heb ik een tweetal jaar in het onderwijs gestaan, bij de geboorte van de oudste zoon hebben we gezamenlijk beslist dat iemand van ons thuis zou blijven bij de kinderen (zijn er uiteindelijk 4 geworden). MIjn ex had toen reeds zicht op een vaste benoeming in het onderwijs, dus ben ik huisvrouw geworden. Ik heb een 8- tal jaar in een uitkeringsstelsel gezeten voor de opvoeding van kleine kinderen, daarna hebben we al deze uitkeringen laten stopzetten en was ik 11 jaar gewoon thuis zonder vergoeding van enigerlei aard.
Ik heb de afgelopen 20 jaar door een gezamenlijke beslissing dus amper pensioenrechten opgebouwd (met gewerkte jaren erbij 330 euro momenteel).
Nadat hij vorig jaar vertrokken is heb ik onmiddellijk een job gezocht en meteen gevonden. het is niet op mijn masterniveau,(wel bachelor) is niet 100% zeker voor de komende 23 jaar (tijdelijke projecten) maar ik heb niet het gevoel behoeftig te zijn (loon is bruto wel pak minder dan dat van ex, maar ben gewend zuinig te moeten leven), dus vraag niet voor allimentatie.

Gezien hij ambtenaar is heb ik geen rechten op een deel van zijn pensioen. Deze verwittiging kom je overal tegen, maar niet wat je dan moet doen? Wat moet je dan minstens laten opnemen in de EOT om later geen problemen te hebben? Komen mensen met dit probleem allemaal in de rechtbank terecht als de ex niet mee wil werken? zijn er andere opties?

Ik zou graag als rechtvaardige oplossing een pensioensplit willen bekomen voor de afgelopen 20 jaar. de berekening zou ik liefst pas tegen pensioenleeftijd laten doen (zijn beiden momenteel 44 jaar). Mijn ex wil hierin echter niet meegaan, vreest dat zijn pensioen pak lager gaat worden (bij behoud huidige job met huidige pensioenregelgeving is dat bruto ongeveer 4500 euro, netto 2400). Zijn voorstel is momenteel binnen 20 jaar een niet-geïndexeerd maandelijks bedrag van 200 euro. ('my pension' schat mijn toekomstig netto pensioen op basis van opgebouwd pensioen en rekening houdend met mijn huidige job op 650 euro netto).
We gaan nog een (ik vrees laatste) poging tot bemiddeling doen.
Welke tips kan iemand me geven om een eerlijke inschatting te maken van waar ik recht op zou kunnen hebben, gezien het uiteindelijke pensioenbedrag niet te bepalen valt zo lang op voorhand, maar dat ik een probleem heb is wel duidelijk.

Een tweede vraag is: ik vraag momenteel geen alimentatie, heb ook mijn trots en kom rond met mijn huidige inkomen. Klopt het dat om later aanspraak te kunnen maken op een overlevingspensioen dat ik nu alimentatie moet ontvangen? of geldt dat enkel voor Europese ambtenaren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 02 jan 2018 12:49

Beste

Momenteel is er nog altijd geen wettelijke regeling voor de zogenaamde "Pensioensplit", en moet je het dus doen met de bestaande pensioenregeling.
Indien je ex-echtgenoot altijd ambtenaar is geweest, heb je inderdaad geen recht op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot. Indien je zelf niet hertrouwt, blijf je wel recht hebben op een overlevingspensioen (of op een gedeelte hiervan indien je ex-echtgenoot zou hertrouwen), indien hij vóór jou zou overlijden. Om recht te hebben op dit (deel van het) overlevingspensioen hoef je geen recht te hebben op alimentatie, je mag alleen zelf niet hertrouwen. En, je moet dit overlevingspensioen aanvragen binnen de 12 maanden na het overlijden van je ex-echtgenoot.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#3 , 02 jan 2018 15:07

Beste,

Een kleine aanvulling op collega Felix. Om recht te openen op een overlevingspensioen ingevolge de overheidsloopbaan van de ex-echtgenoot moet de ex-man/vrouw niet of niet meer getrouwd zijn Dit betekent dat als de ex-huwelijkspartner hertrouwt en dit huwelijk ontbonden wordt door overlijden of echtscheiding, zij opnieuw aan de voorwaarden voldoet indien zij ook aan de leeftijdsvoorwaarde voldoet. Mevrouw kan geen rechten op een eigen pensioen openen dan op 66 jaar. Dat dit systeem geen discriminatie vormt t.o.v. het privaatrechtelijk stelsel en vice versa werd in beide gevallen bevestigd door het Grondwettelijk Hof. Wij mogen in deze zeker ook niet uit het oog verliezen dat beide partners "geleefd" hebben van de wedde van de ambtenaar, zonder ook maar enige afbreuk te doen aan de belangrijkheid en het werk van een huisvrouw. Als er geen andere rechthebbende is dan de ex-vrouw van de ambtenaar, kan het dossier overlevingspensioen ambtshalve zijn uitwerking krijgen. Indien jullie feitelijk gescheiden blijven, opent mevrouw in geval van overlijden van mijnheer sowieso rechten op een full overlevingspensioen als zij aan de leeftijdsvoorwaarde voldoet en behoudt zij de voordelen van gehuwd blijven. In geval van wettige scheiding is het huwelijk ontbonden door scheiding en niet door overlijden. Misschien kunnen er praktische afspraken gemaakt worden omtrent een aanvulling op het wettelijk pensioen. Laat ons niet vergeten dat een ambtenarenpensioen de regels volgt van een uitgesteld loon.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.
Het zal hier sowieso een kwestie worden om realistisch te blijven en men mag zich niet laten leiden door trots of wat dan ook.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

sainil
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jan 2018 01:20

Zijn er nu echt geen voorbeelden van hoe je dit in de praktijk op kan lossen???
Momenteel ziet het ernaar uit dat ik en mijn ex-partner een oplossing vinden. ik kan het huis goedkoper overkopen. hierdoor wordt mijn lening een 230 euro lager per maand, dit bedrag kan ik dan opzij leggen voor mijn pensioen later (op deze manier geraak ik nog niet aan een minimumpensioen, zelfs als ik voltijds blijf werken bij mijn huidige werkgever, maar soit).
Een paar clausules moeten nog uitgeklaard worden, maar ik hoop dat we ook daar uitgeraken. (zo moet het huis later volledig ten goede komen van de kinderen, mag ik het geld nergens anders in investeren behalve voor levensonderhoud in geval van nood (ernstige ziekte bvb) (hoewel ik door uitkopen, lopende lening afbetalen, schenking ouders en helft waarde eigenlijk voor 246000 euro zelf verantwoordelijk ben, mijn ex geeft me 54000 euro tegemoetkoming in aankoopwaarde als pensioencompensatie waardoor de lening dus draaglijk wordt)

Ik heb dus geluk dat ik op mijn rechten ben blijven hameren, en dat de advocaat van mijn ex mij hierin steunde (dankzij haar zijn we tot een redelijke oplossing kunnen komen)

Ik zou graag toch nog wat meer voorbeelden hebben hoe mensen dit probleem in de praktijk oplosten. Ik zie de toekomst terug wat rooskleuriger in, maar er moeten nog huisvrouwen/mannen zijn in deze situatie, het kan toch niet zo zijn dat die in geval van een totaal onwillige partner enkel kunnen hopen op een meegaande rechter, of hopen dat hun ex sterft zodra hij/zij op pensioen kan gaan???
Kan er voor die mensen niet een beetje meer info komen wat de mogelijkheden zijn, wat ze kunnen proberen te bedingen bij de ex/rechtbank en niet die dooddoener van 'je hebt enkel recht op een overlevingspensioen', wat heb je aan die informatie, dan is het hopen op een overlijden???

Ik weet dat ik er volledig onderdoor ging, wetend dat ik nergens recht op heb, afhankelijk zou zijn van een rechter zijn oordeel in geval van rechtbank. De ex, die je blindelings vertrouwde, anders was je nooit thuisgebleven, heeft alle touwtjes in handen, je moet bijna smeken voor begrip en medelijden. Het zou fijn zijn dat mensen die nu in hetzelfde schuitje zitten echte hulp/voorbeelden krijgen. je voelt je echt door de rechtstaat in de steek gelaten, hebt door dat huisvrouw/huismanschap precies alle rechten in de maatschappij verloren.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 20 jan 2018 17:41

Zelf ken(de) ik een ambtenaar waarvan de ex-echtgenote had bedongen bij echtscheiding dat ze gewoon de helft van zijn (riant) pensioen zou krijgen. En dit gebeurt dan ook zo.

Over de regeling van het huis: u bent 44, dus nog 22 jaar te gaan alvorens op pensioen te gaan. Maar door de nieuwe regeling ontneem je jezelf het recht om zélf te kunnen beslissen wat je met die woning gaat doen op latere leeftijd. U schrijft dat er ook een deel uit erfenis en schenking inzit. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat INDIEN u het huis wenst te verkopen later, je wel de beschikking over je eigen gedeelte (50%) zal hebben. Dat kan dan weer een positiever gevolg hebben voor het geval je niet zou toekomen met je kleine pensioen. Tenslotte bent U mede-eigenaar en niet enkel vruchtgebruiker.

Terug naar “Pensioenen”