pensioenvraag buitenland

angestellte
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

pensioenvraag buitenland

#1 , 27 dec 2017 00:07

Ik ben als Belg werknemer (Angestellte) in de private sector in Duitsland.
Binnen enkele jaren ga ik met pensioen.
Omdat ik ook in België heb gewerkt en er mijn legerdienst verricht heb vraag ik me af of ik ook
in België pensioenrecht heb.
Na mijn school heb ik één jaar in België gewerkt. Toen ben ik met mijn ouders naar Duitsland verhuisd.
Daar ben ik onmiddellijk beginnen te werken maar na ongeveer 8 maanden ben ik terug naar België
moeten gaan voor mijn legerdienst.
Na de legerdienst ben ik teruggekeerd naar Duitsland waar ik terug ben beginnen te werken, zonder onderbreking tot
op heden en al tientallen jaren woon.
Mijn vraag luidt of ik voor mijn tewerkstelling in België en voor mijn legerdienst pensioen van Belgien kan krijgen?
Alles bij mekaar zal ik 44 jaar gewerkt hebben (waarvan één jaar verpflichte militaire dienst).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 27 dec 2017 12:33

Beste,

U kan rechten openen op een Belgisch pensioen zodra u aan de loopbaan- , leeftijd- en betaalvoorwaarden voldoet.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

angestellte
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2017 13:20

Bedankt.
Ik denk dat ik aan leeftijds- en loopbaanvoorwaarden zal voldoen omdat ik op ogenblik van pensioen
65 jaar zal zijn en met de Belgische jaren erbijgeteld een 44 jarige loopbaan zal hebben opgebouwd.
Maar wat zijn de betaalvoorwaarden, wat moet in vervulling gaan om daarmee in regel te zijn?

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 27 dec 2017 13:37

Beste,

Vanaf 01.01 van het jaar waarin je 65 jaar wordt, mag je je Belgisch pensioen onbeperkt cumuleren met een inkomen uit tewerkstelling in welke hoedanigheid dan ook. Je Belgische rustpensioen is niet cumuleerbaar met werkloosheidsuitkeringen of ziekte-uitkeringen. Een invaliditeitsuitkering wordt aanzien als een pensioen. Of je gerechtigd wordt op een pensioen aan tarief gezin of alleenstaande, is afhankelijk van de hoogte van het arbeidsinkomen van uw echtgenote. Indien zij een uitkering geniet, zal uw rustpensioen sowieso herleid worden tot het bedrag alleenstaande. Indien zij een pensioen geniet, zal de hoogte van dit pensioen belangrijk zijn om te bepalen welk tarief aan u van toepassing zal zijn.

Toegelaten arbeid van gepensioneerden: bedragen voor het jaar 2018

https://www.groups.be/1_88064.htm?rdeLocaleAttr=nl

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

angestellte
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2017 22:37

Bedankt voor de aanvullende uitleg.
Ik zal dus een mini-pensioentje van België krijgen, naast het Duits werknemerspensioen.

Ik heb intussen ook op de Belgische pensioenwebsite gekeken.

Daar las ik:
Gaat u met pensioen vanaf 1 juli 2017?
Dan gelden de volgende voorwaarden:
Deze periode werd niet gevalideerd in een andere pensioenregeling;
en u na uw militaire dienst was u eerst aan de slag als werknemer, ongeacht de termijn tussen het einde van de militaire dienst en die eerste tewerkstelling.

Ik heb na mijn legerdienst nog enkel als werknemer in Duitsland gewerkt. Heb ik daarmee voldaan aan de Belgische voorwaarde?

Mathieu Rutten

#6 , 28 dec 2017 06:49

Beste,

In uw introductie sprak u van militaire dienst in België én tewerkstelling in België. Uw militaire dienst zal dan ook gevalideerd worden in uw Belgisch rustpensioen. De jaren Duitsland zouden ook als werknemersjaren beschouwd worden gezien het om een tewerkstelling in een EER-land gaat. Gezien u in het buitenland woont, moet u een aanvraag inleiden. Met andere woorden uw dossier zal niet ambtshalve onderzocht worden. U kan deze aanvraag inleiden via het Duitse pensioenorgaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”