medisch pensioen en echtscheiding

verklaartje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

medisch pensioen en echtscheiding

#1 , 22 dec 2017 22:15

Hallo,
Ik ben 50 jaar en op medisch pensioen gesteld als ambtenaar. Toen ik in ziekteverlof ging werkte ik nog halftijds omwille (en op vraag van) de kinderen. Na de geboorte van de jongste (1996) ben ik halftijds beginnen werken en na het vertrek van mijn ex heb ik dat werkregime aangehouden na overleg met de kinderen. In juni 2015 ben ik in ziekteverlof gegaan, op 3 februari 2017 waren mijn ziektedagen op en ging ik in disponibiliteit (nog 60% van mijn halftijdse wedde met 2 studerende kinderen in huis) en per 1 september werd ik op medisch pensioen gezet. Financieel uiteraard geen lachertje. Ex betaalt een bescheiden alimentatie en geen bijkomende kosten.
Nu las ik gisteren in een tijdschrift dat men soms aanspraak kan maken op een aanvulling van je pensioen na scheiding. Mijn ex is een jaar ouder dan ik (51j) en dus nog niet op pensioen. Bij mijn opzoekwerk ivm dit onderwerp stuit ik steeds op het gegeven: 'vanaf 65 jaar'. Moet ik wachten tot ik 65 jaar ben (als die grens al niet verschoven is tegen dan) of tot mijn ex 65 is? Of kan ik nu al ergens aanspraak op maken? Het zou wel erg welkom zijn...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 22 dec 2017 22:42

Beste,

Indien wij er van uit gaan dat u wettig gescheiden bent van uw echtgenote en uw echtgenote een pensioen heeft opgebouwd in de privaatrechtelijke sector en dat u geboren bent in 1967, zal u pas rechten openen op een rustpensioen wettige scheiding op 67 jaar en dan nog maar voor de jaren dat u gehuwd was en zelf geen ambtenarenpensioen hebt opgebouwd. Ook zal u tot 67 jaar moeten wachten vooraleer uw eventuele rechten op een Inkomensgarantie voor Ouderen, kunnen onderzocht worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”