Pensioen aanvragen vanuit Spanje.

matan
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Pensioen aanvragen vanuit Spanje.

#1 , 19 dec 2017 16:39

Hallo,
Ik woon officieel in Spanje sinds 04-2016. Tot 22-04--2017 werkte ik nog in Belgie en ben dan ontslagen op mijn werk en ben nu in ziekteverlof . Op 01-07-2018 kan ik op vervroeg pensioen . Hoe en waar moet ik mijn pensioen nu aanvragen . Online kan dat niet meer daar ik geen adres meer heb .
Vriendelijke groeten
Matan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 19 dec 2017 19:06

Beste,

bron FPD:

• U woont in een land van de Europese Economische Ruimte (EER) of in Zwitserland:
• u moet uw Belgisch pensioen aanvragen bij de instelling in uw land van woonst. Als die buitenlandse instelling vaststelt dat u in België werknemer was, zal zij de FPD - Werknemerspensioenen inlichten over het bestaan van uw aanvraag;
• als u echter geen recht hebt op een pensioen in het land waar u woont, maar wel in andere lidstaten van de EER, kunt u uw pensioenaanvraag indienen bij de bevoegde instelling. Bij een dergelijke aanvraag moet u uitdrukkelijk vermelden dat er in het land van verblijf geen pensioenopbouw is.
SPANJE
Instituto Nacional de Seguridad Social
Calle de Padre Damian 4-6
ES-28036 Madrid
SPANJE

In andere gevallen moet u uw aanvraag per aangetekende brief sturen naar de FPD:
Federale Pensioendienst - Werknemerspensioenen
Zuidertoren
1060 Brussel
België

Het is bij uitzondering mogelijk dat een buitenlandse instelling uw aanvraag weigert. In dat geval mag u uw aanvraag voor een Belgisch pensioen naar de FPD - Werknemerspensioenen sturen..

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 20 dec 2017 08:25

Matan

Zoals collega Thieu vermeldt:
- heb je pensioenrechten in Spanje (heb je er ooit gewerkt?) dan vraag je je pensioen in Spanje aan. Je vermeldt daar verder ook alle andere landen waar je hebt gewerkt. De Spaanse pensioenkas zal dan je aanvraag ook doorsturen naar deze landen (indien deze behoren tot de EER of Zwitserland).
- heb je nooit in Spanje gewerkt, en ook in geen ander land van de EER (= EU + Noorwegen + Ijsland + Liechtenstein) dan vraag je je pensioen rechtstreeks in België aan. Best doe je dit met een aangetekende brief naar het adres dat collega Thieu weergeeft.
Vermeldt in deze aanvraag zeker je contactgegevens (waaronder je correct en volledig adres), je rijksregisternummer, en een kort overzicht van je loopbaan. Voor je loopbaan volstaat het te vermelden van wanneer tot wanneer je werknemer, zelfstandige, en eventueel ambtenaar was.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”