Voor en nadelen inwonen vriendin in mijn ouderlijk huis

gc_design
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voor en nadelen inwonen vriendin in mijn ouderlijk huis

#1 , 18 dec 2017 19:23

Ik zit met een prangende vraag.
Mij moeder is 2 jaar geleden overleden en woon nog in het ouderlijk huis bij mijn vader
ik ben ook enigste kind, nu hij geniet van pensioen en ik heb vast werk, mijn vraag is nu hij zijn pensioen heeft.
Kan ik mijn vriendin laten inwonen zo ja wat zijn de nadelen er van ivm gelden gaan ze de vader geld afhouden als zij ook werkt.
momenteel is zij nog studerende voor haar beroep wat ze wil gaan uitoefenen.

Of moet men dubbel domiciel plaatsen bv 1A - 1B zo dat ik en haar op 1B staan wat gebeurd er dan , en moet men dan alles appart hebben van badkamer, keuken woonruimte , inkom we hebben voordeur en zij deur ,
en verschilende kamers

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 01 jan 2018 19:24

Huis verdelen zal niet zo gemakkelijk gaan.
Bij mijn weten gaat er geen enkele reden zijn dat pensioen zou wijzigen.
U woont er toch ook?

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 02 jan 2018 12:03

Beste

Inwonen van uw vriendin heeft geen enkele invloed op het pensioenbedrag van uw vader. Hij zal niet meer ontvangen, maar ook niet minder.
Heeft uw vader slechts een heel klein pensioentje, en wordt dit aangevuld met een Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO), dan heeft het inwonen van uw vriendin wel een invloed op deze IGO. De financiële bijpassing bij zijn pensioentje zal dan verminderen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2018 13:08

Ook iets om rekening mee te houden: als uw vriendin daar gedomicilieerd wordt, en de relatie loopt fout, krijg je haar niet zomaar buiten! Als ze niet wil vertrekken, zal dit voor de rechtbank moeten komen en kan het nog maanden en maanden duren voor je haar "weg krijgt".

Ook loop je het risico dat de deurwaarder héél de inboedel bij jullie thuis in beslag neemt, als uw vriendin schulden zou blijken te hebben (of schulden zou maken).

Toch ook zaken om rekening mee te houden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Pensioenen”