Cumulatie ambtenaars- en werknemerspensioen

LuTh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Cumulatie ambtenaars- en werknemerspensioen

#1 , 13 dec 2017 16:25

Beste,

Ik ben op mijn 16 jaar bij het leger gegaan als beroepsmilitair (statutair ambtenaar). Op 51-jarige leeftijd ben ik er, na 35 jaar dienst, vrijwillig in disponibiliteit gegaan (Vrijwillige Opschorting van Prestaties (VOP)) met behoud van een gedeeltelijke wedde, gelijkgestelde dienstjaren én het recht op beperkt bijverdienen.
Ik ben toen, op 51-jarige leeftijd, onmiddellijk halftijds (19u/w) aan de slag gegaan als contractueel ambtenaar bij een stadsbestuur.

Op mijn 56 ben ik dan als militair met rustpensioen gegaan met een volledige loopbaan (40 jaar dienst waarvan 5 jaren VOP (gelijkgestelde periode)).

Ondertussen ben ik bijna 60 en ik vroeg me af of de jaren die ik als halftijds contractueel ambtenaar al heb gewerkt én nog zal werken, recht geven op bijkomende pensioenrechten in het werknemersstelsel. Hoe worden deze jaren berekend?
Is het aangewezen om eender wanneer te stoppen met werken of kan ik mij best houden aan de wettelijke leeftijdsgrenzen als werknemer, voor wat betreft vervroegd pensioen of rustpensioen, om ten volle aanspraak te kunnen maken op de pensioenuitkering?

Alvast bedankt.

Mvg, LuTh

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 14 dec 2017 08:36

LuTh

Als gewezen beroepsmilitair zijn er soepelere regels voor de pensioenleeftijd en voor bijverdienen als gepensioneerde. Maar, ondanks het feit dat u vroeger met pensioen kan gaan, en in bepaalde gevallen meer mag bijverdienen als gepensioneerde militair, blijft dit bijverdienen een "toegelaten arbeid".

Het specifieke aan de "toegelaten arbeid" is dat dit het pensioen niet doet verhogen. Je bouwt dus geen pensioenrechten op uit een toegelaten arbeid.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

LuTh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2017 09:09

Beste,
Volgende tekst is mij inderdaad bekend: "Een gepensioneerde die een beroepsactiviteit uitoefent na de ingangsdatum van het pensioen bouwt geen bijkomende pensioenrechten op in hetzelfde stelsel of in hetzelfde ambt waarvoor al een pensioen is toegekend. "
Omdat ik echter momenteel als werknemer (contractueel ambtenaar) aan de slag ben, in een ander pensioenstelsel dus, was ik van mening dat ik dus wel degelijk pensioenrechten opbouwde. Ik vind nergens de wetteksten die dit tegenspreken. Kunt u me gidsen naar deze?
Vriendelijk dank.
Mvg, LuTh

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 14 dec 2017 15:01

Beste,

Een activiteit als werknemer privaatrechtelijke sector bouwt inderdaad een pensioen op in de toegelaten arbeid bij een rustpensioen statutair ambtenaar indien men in dit andere stelsel nog geen pensioen geniet, zie regeling toegelaten arbeid cumulatief met een overlevingspensioen.
Echter in geval van het rustpensioen stelsel werknemers en zelfstandigen geldt de aanvullende regel eenheid van loopbaan, waarbij een toegekend overheidspensioen primeert op werknemer privaatrechtelijke sector en in volgende cascade, zelfstandige. Zoals collega Felix terecht schrijft zit de eenheid van loopbaan nog in de pipeline en kan er geen volledig en correct antwoord gegeven worden zolang de nieuwe wetgeving niet in het B.S. is verschenen en uitvoerbaar werd verklaard.

U kan de evolutie volgen in de parlementaire documenten en het B.S.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”