Cumulatie pensioenen

Juliengw
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Cumulatie pensioenen

#1 , 08 dec 2017 12:36

Ik krijg nu mijn wettelijk pensioen, maar op basis van 75%, daar mijn echtgenote nog werkt. Mijn vraag is wanneer mijn echtgenote met pensioen gaat, mogen wij dan onze pensioenen cumuleren, en dan wel voor 1oo%? Wij zijn beide in de privésector.
Met dank voor info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 dec 2017 12:46

U krijgt nu uw pensioen aan 100 percent. Dus niet 75 percent.
Indien uw echtgenote niet zou werken zou u een toeslag krijgen van 25 percent.

Wanneer uw echtgenote met pensioen gaat krijgt ze zelf een pensioen.
Uw pensioen blijft hetzelfde.
Tenzij het pensioen van uw echtgenote lager zou zijn dan 25 percent van uw pensioen.
In dat geval krijgt u een gezinspensioen aan 125 percent van uw huidig pensioen ipv
twee pensioenen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

zibarrie
Berichten: 133

#3 , 08 dec 2017 21:36

De enige 75% die ik me kan inbeelden is een berekening aan het gezinstarief.

Omdat uw echtgenote een eigen inkomen heeft zoals u zegt zou het eerder een berekening aan 60% moeten zijn. Vreemd. Deze percentages worden gebruikt in de pensioenberekening.

Wat bedoelt u juist met 75%?

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 09 dec 2017 05:53

Beste,

Het pensioenbedrag van de huwelijkspartner wordt in de privaatrechtelijke sector uitbetaald aan gezinstarief of tarief alleenstaande naargelang de andere huwelijkspartner al dan niet aan de betaalvoorwaarden voldoet aan gezinstarief. In de pensioenberekening spreken we van tarief alleenstaande(60%) indien de samenwonende huwelijkspartner niet aan de betaalvoorwaarde voldoet, hetzij omdat hij/zij een activiteit uitoefent waarvan het bruto-inkomen de toegelaten grenzen overschrijdt, hetzij om hij/zij een vervangingsinkomen geniet uit ziekte-, invaliditeits- dan wel werkloosheidsuitkeringen.. Het gezinstarief(75%) is het bedrag als alleenstaande x 1,25. Indien beide huwelijkspartners gerechtigd worden op pensioen, wordt de voordeligste toestand berekend, hetzij het gezinspensioen, hetzij 2 pensioenen als alleenstaande. Met andere woorden indien het pensioenbedrag van de andere huwelijkspartner lager ligt dan 25% van het toekenbaar gezinsbedrag, di. huidig bedrag alleenstaande x 1,25, blijft het gezinspensioen betaalbaar. Het persoonlijk pensioen wordt echter wel uitbetaald, indien lager dan deze 25%, indien het om een pensioen in een ander stelsel gaat. In dat geval wordt het bedrag verminderd op het gezinsbedrag.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”