Afschaffing ziekte pensioen?

tomprive
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Afschaffing ziekte pensioen?

#1 , 07 dec 2017 15:16

Geachte,

Via verschillende media heb ik sinds kort vernomen dat het zogenaamde ''ziektepensioen'' afgeschaft zal worden en dat men ''ons'' op ziekenkas (invaliditeit?) wil doen overgaan.

Even mijn situatie in het kort: Statutair ambtenaar vanaf ik uit het onderwijs kwam. Zwaar ziek geworden en op ''ziektepensioen'' gestuurt. Het verdicht van medex:"Definitief lichamelijk ongeschikt'' op jonge leeftijd. Omdat ik niet getrouwd ben krijg ik 1300€ pensioen, moest ik trouwen ligt dit een bedrag een stuk lager. Vooral niet trouwen is dus momenteel de boodschap die ik kreeg van de pensioendienst.

Mijn vraag: Wat zal er met mijn pensioen gebeuren als men vandaag op morgen beslist om dit medisch pensioen af te schaffen? Zal men ons doen overgaan op ziekenkas of gaan ze het huidige systeem zo laten voor mensen die al in dit systeem van ziektepensioen zitten?


Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 07 dec 2017 15:59

Beste,

U geniet reeds een rustpensioen wegens ongeschiktheid. Dit blijft. Met andere woorden de reeds ingegane pensioenen blijven onaangeroerd. Persoonlijk kan ik dit initiatief enkel maar toejuichen gezien men dan nog verder een pensioen opbouwt in de privaatrechtelijke sector......Benieuwd wat er uiteindelijk uit de bus zal komen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

tomprive
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2017 16:31

Mathieu Rutten, dank voor uw snelle reactie!

Het bericht dat ik gevonden heb staat op de website van Mevrouw Lanjri, Volksvertegenwoordiger. Ze vroeg aan Minister van Pensioenen of het nieuwe systeem zal toegepast worden op de mensen die al in dit systeem zitten, volgens de minister zal dit het geval zijn. Of mis ik hier iets?

Bron: http://www.nahima.be/nl/hervorming-ziek ... ambtenaren

Het debat dat in de Kamer gevoerd werd: (zie pagina 10 voor het antwoord van de Minister) http://www.dekamer.be/doc/CCRI/pdf/54/ic113.pdf

Alvast bedankt,

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 11 dec 2017 13:57

Beste

Het antwoord van de minister van Pensioenen, de heer Bacquelaine is ondertussen al 2,5 jaar oud. Onze minister verandert nog al wel eens van gedacht (soms onder druk van andere regeringspartners).

Alhoewel de wetgeving nog niet is verschenen, ben ik in deze eerder geneigd het antwoord van collega Thieu Rutten te volgen. Ik ben dus ook eerder van oordeel dat er overgangsmaatregelenen zullen voorzien worden waardoor de situatie voor de huidige gerechtigden op een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid niet zal verslechteren. Maar, zolang de wetgeving niet in het Belgisch Staatsblad is verschenen, is er geen zekerheid.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 11 dec 2017 14:16

Onze minister verandert nog al wel eens van gedacht (soms onder druk van andere regeringspartners).

Ministers zijn windhanen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

tomprive
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 dec 2017 12:07

Beste,

Ik telefoneerde deze week naar de pensioen dienst van de mutualiteit en deze persoon wist mij ook te vertellen dat de huidige ziektepensioenen blijven zoals ze zijn.

Op welke manier zou het positief zijn dat mensen die vroegtijdig gepensioneerd zijn op de invaliditeit terechtkomen?

Welke bron kan ik het best volgen om correct up-to-date te blijven inzake het ziektepensioen?

Groeten,

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#7 , 14 dec 2017 08:38

Beste,

De beste bron die je kan gebruiken voor correcte informatie is de wetgeving. Maar, deze moet nog verschijnen. Zolang de nieuwe wetgeving niet is verschenen blijft er onzekerheid. Het heeft dus weinig zin om nu al te speculeren.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”