Bijverdienen tijdens pensioen

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

Bijverdienen tijdens pensioen

#1 , 07 dec 2017 09:35

Klopt het dat vanaf 2018 een nieuwe regel in het bijverdienen tijdens het pensioen grotere financiële nadelen zal krijgen voor ambtenaren pensioenen? (normaal pensioen wegens leeftijdgrens)
Naar verluidt zou iemand die bijvoorbeeld nog geen statuut zelfstandige in bijberoep heeft in 2017 en dat wel wil in 2018, in een systeem terechtkomen waarin de bijverdienste bijna integraal van je pensioen wordt afgetrokken? Lijkt mij sterk maar ik heb al een paar ex-collega's met hetzelfde verhaal gehoord.
Momenteel zijn de bedragen nog 18152€/jaar voor zelfstandig statuut zonder kinderlast en 22690€/jaar werknemer zonder kinderlast.
Iemand iets opgevangen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 07 dec 2017 10:58

Beste,

Dit is voor mij volledig onbekend en ik betwijfel dan ook ten zeerste de correctheid van deze info. Zou het hier niet om een begripsverwarring kunnen gaan.

In 2017 zijn de grenzen nog als volgt bepaald:

• Vóór de wettelijke pensioenleeftijd
• Jonger dan 65 jaar of geen 45 kalenderjaren op het ogenblik van de pensionering
• Als huwelijkspartner (jonger dan de wettelijke pensioenleeftijd) van een partner met een gezinspensioen.
zonder kinderlast W: 7 856,00 EUR Z: 6 285,00 EUR
met kinderlast W: 11 784,00 EUR Z: 9 427,00 EUR
• Jonger dan 65 jaar met alleen overlevingspensioen
zonder kinderlast W: 18 291,00 EUR Z: 14 633,00 EUR
met kinderlast: W: 22 864,00 EUR Z: 18 291,00 EUR
• Vanaf de wettelijke pensioenleeftijd met een rustpensioen en jonger dan 65 jaar;
• Vanaf de wettelijke pensioenleeftijd met alleen een overlevingspensioen
• Als huwelijkspartner (vanaf wettelijke pensioenleeftijd) van een partner met een gezinspensioen
zonder kinderlast W: 22 690,00 EUR Z: 18 152,00 EU
met kinderlast W: 27 600,00 EUR Z: 22 080,00 EUR

U dient de activiteit te beperken tot de toegelaten grenzen. Vanaf een loopbaan van 45 jaar en vanaf de 01.01 van het jaar dat men 65 jaar wordt, mag men onbeperkt bijverdienen.

Werken in het stelsel van de toegelaten arbeid levert geen pensioen op tenzij het om een ander stelsel gaat.

BV werken bij een overlevingspensioen levert pensioen op, werken als werknemer in combinatie met een overheidspensioen levert een pensioen op, maar let wel op de eenheid van loopbaan, waarvan de inhoud weliswaar zal gewijzigd worden vanaf 01.01.2019.

Wat nu een activiteit als zelfstandige betreft in combinatie met een overheidspensioen. Hier zijn bijdragen als in hoofdberoep verschuldigd naargelang de inkomensgrens uit deze zelfstandige activiteit. Hier is er geen sprake van bijberoep maar wel van actieve gepensioneerde. Deze periode geeft enkel recht op pensioenopbouw ingeval er bijdragen als in hoofdberoep worden betaald. Ook hier geldt het principe eenheid van loopbaan. Zoals de wetgeving er nu uitziet en ik heb hierover nog niets gelezen dat er een wijziging op komst zou zijn, blijft de gradatie hetzelfde, waarbij een overheidspensioen voorgaat op een pensioen als werknemer dat dan weer voorgaat op een pensioen als zelfstandige.

Voorts is het ook zo dat het inkomen dat de toegelaten grenzen overschrijdt procentueel wordt verminderd op het pensioen naargelang het percentage van overschrijding van de grens.

Ik vrees dan ook dat er hier een begripsverwarring is tussen het sociaal statuut zelfstandige en het pensioenrecht.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2017 13:14

Thieu, vriendelijk bedankt voor de uitgebreide uitleg en de tijd die je ervoor neemt.
Ik zal een van de ex-collega's contacteren om nog eens goed te horen wat juist het probleem zou zijn. Wat ik wel weet is dat er al 2 van hen een boekhouder hebben genomen om een zelfstandig statuut in bijberoep op te starten vóór 2018

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 07 dec 2017 13:22

Is het geen verwarring met de mogelijke fiscale implicaties van een bijverdienste waarbij lagere belasting op pensioen (deels) verdwijnt?
Dus dat men op einde rit minder netto-pensioen overhoudt. Hangt mede af van hoogte pensioen. Lagere pensioenen worden meer getroffen hierdoor dan de hogere.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

zibarrie
Berichten: 133

#5 , 07 dec 2017 13:56

Of heeft het te maken bij het recht op een gewaarborgd minimumpensioen als ambtenaar, waarbij het supplement kan verdwijnen bij het uitoefenen van een beroepsactiviteit?

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 dec 2017 10:32

Het gaat over de pensioenen op aanvraag, niet voor de pensioenen wegens bereiken leeftijdsgrens.
Voor de "normale" pensioenen is er dus inderdaad niets aan de hand.

Bedankt voor alle info.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#7 , 11 dec 2017 13:45

Toemke

Dit heeft volgens mij niets met de pensioenreglementering te maken, maar met de belastingreglementering.

Het klop inderdaad dat iemand die vervroegd met pensioen gaat, die nog geen 65 jaar is, en een toegelaten arbeid uitoefent hierdoor meer belastingen moet betalen dan een 65-plusser.
Dit is het gevolg van de belastingberekening. Een belastingplichtige, jonger dan 65 jaar, moet zijn pensioeninkomen in een andere fiscale code invullen dan een 65-plusser. Hierdoor worden de belastingen iets anders berekend.

Deze inlichtinge zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”