cumulatie pensioenen

fremar
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

cumulatie pensioenen

#1 , 05 dec 2017 19:19

Ik geniet sedert een tiental jaren een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid van de federale overheid.
Volgend jaar word ik 65 jaar en ik heb nu een pensioenbundel ontvangen met de vraag dit in te vullen voor het bekomen van een privé pensioen.
Klopt dit, kan een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid gecombineerd worden met een privé pensioen?
Wat gebeurt er dan met het toegekende supplement?
Mijn echtgenote is huisvrouw en heeft geen inkomen en heeft ook geen pensioenrechten opgebouwd.
Ik was in de veronderstelling dat het pensioen lichamelijke ongeschiktheid definitief was en niet kon gecombineerd worden.

Graag uw advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 05 dec 2017 22:19

Beste,

U zal gerechtigd worden op een rustpensioen privaatrechtelijke sector aan gezinstarief. Dit pensioenbedrag zal verrekend worden met het supplement gewaarborgd minimum rustpensioen wegens ongeschiktheid, zonder minder te bedragen dan uw nominaal pensioen overheid plus uw rustpensioen privaatrechtelijke sector.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

fremar
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2017 23:04

Beste Mathieu

Bedankt voor je antwoord.
Kan je dit even concreet maken in de vorm van een voorbeeld:
mijn huidig staatspensioen bedraagt 1.784 euro (bruto = netto), ik weet niet exact hoeveel het supplement nu bedraagt
ik verwacht een privé pensioen te ontvangen van ongeveer 400 euro +/-
Hoeveel zou ik dan kunnen ontvangen volgend jaar na mijn 65ste verjaardag?

Alvast bedankt

Reclame

fremar
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2017 23:47

Nog even ter aanvulling:
nominaal pensioenbedrag op 1/1/2006 bedroeg 7.580,52 euro op jaarbasis
supplement was 5.532,04 op diezelfde datum
privé pensioen ongeveer 400 à 450 euro

Wat zal ik dan ongeveer ontvangen op 65 jaar (10/2018)?

Mathieu Rutten

#5 , 06 dec 2017 06:26

Beste,

De bedragen die je opgeeft zijn vermoedelijk de niet-geïndexeerde bedragen, dus de bedragen aan 100%.
Indien ik dan omreken kom ik aan een klein verschil met het bedrag dat je zelf opgeeft.
index: 01.06.2017
7580,52 x 1,6734 = 12.685,24 euro
5532,04 x 1,6734 = 9257,31 euro
samen: 21.942,55 euro : 12 = 1828,54 euro per maand

berekening inhoudingen:
vrouw geen inkomen en geen kinderlast

inhouding ziv-bijdrage: 3,55% = 64,91 euro
begrafenisvergoeding: 0,5% = 9,14 euro
netto: 1754,49 euro.

Dit betekent dat je totaal bruto pensioenbedrag overheidssector en privaatrechtelijke sector hetzelfde blijft als je huidig pensioen, indien je rustpensioen privaatrechtelijke sector lager ligt dan je supplement: 9257,31 euro per jaar of 771,44 euro per maand. Netto betekent dit een vooruitgang van 0,5% van het bedrag privaatrechtelijk pensioen: inhouding begrafenisvergoeding, dus te verwaarlozen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

fremar
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 dec 2017 07:52

Beste Mathieu

Hartelijk bedankt voor de informatie, dit is voor mij een hele geruststelling.

Terug naar “Pensioenen”