belgisch pensioen, AOW en nederlands bedrijfspensioen

cyriel verbeek
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

belgisch pensioen, AOW en nederlands bedrijfspensioen

#1 , 29 nov 2017 21:37

Ik woon in Belgie en heb zowel in Belgie gewerkt als in Nederland als grensarbeider (geen ambtenaar). Ik ben geboren 17/03/1957 en ga volgend jaar op pensioen. Ik ontvang vanaf dat moment een zeer klein Belgisch pensioen (600 euro) en een gedeelte van mijn bedrijfspensioen opgebouwd in Nederland. AOW ontvang ik pas op mijn 67 jaar en 3 maanden (of meer). Ik ga proberen het volgens de Belgische regelgeving toegelaten bedrag nog bij te verdienen. Nu vraag ik mij het volgende af: Vanaf mijn 67 en 3 maanden krijg ik AOW en wordt ook mijn bedrijfspensioen verder uitbetaald. Wordt er vanaf dat moment een bepaald bedrag verminderd op mijn Belgisch pensioen. Zo ja vanaf welk bedrag is die vermindering van toepassing?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki
Berichten: 267

#2 , 30 nov 2017 07:09

Als U in Belgie met pensioen gaat past Belgie toch de Nederlandse jaren bij tot U in Nederland ook met pensioen gaat.

Of is die regeling verandert?

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 30 nov 2017 08:01

Cyriel

De regeling die Loeki aanhaalt is inderdaad gewijzigd.

De Belgische pensioenkas past enkel nog voor de Nederlandse jaren bij indien:
- je vóór 2015 als grensarbeider tewerkgesteld was, en
- je vóór 1 december 2015 de leeftijd van 65 jaar bereikte, of
- je vóór 1 december 2015 voldeed aan de leeftijds- en loopbaanvoorwaarden om een vervroegd rustpensioen te verkrijgen.

Omdat je geboren bent in 1957, voldoe je niet aan deze voorwaarden. Hierdoor heb je geen recht meer op een bijpassing vanuit de Belgische pensioenregeling.
Vooral grensarbeiders met een lange loopbaan in Nederland worden hierdoor hard geraakt. Zij moeten soms 2 jaar of langer rondkomen met een beperkt Belgisch pensioentje voor een beperkte Belgische loopbaan.

De minister van Pensioenen erkent dat dit voor veel Belgische grensarbeiders nadelig is, maar wees steeds in de richting van Nederland. "Onze" grensarbeiders zijn het slachtoffer van een Nederlandse wetgeving, zodat de oplossing van Nederland moest komen. Hij weigerde daarom steeds naar een oplossing te zoeken.

Onlangs vernam ik ergens dat er toch onderhandelingen zijn opgestart met de minister van Sociale Zaken om naar een oplossing te zoeken.

De inlichtingen zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”