Pensioen van ex?

kevertje
Topic Starter
Berichten: 48

Pensioen van ex?

#1 , 28 nov 2017 10:53

Ik heb via de zoekfunctie al wel 1 en ander gevonden maar begrijp het niet altijd even goed... Mag ik misschien mijn eigen situatie even uitleggen?
Ben sinds een jaar of 7 wettelijk gescheiden, na een huwelijk van 28 jaar. Binnenkort gaat mijn ex met vervroegd pensioen (58j, maar zwaar beroep in de privé) en nu vroeg ik mij af of ik recht ga hebben op een deeltje van zijn pensioen en zo ja, wanneer. Of andersom... hij recht op een deel van mijn pensioen? We hebben immers allebei ons hele leven gewerkt, al was zijn inkomen (en dus ook zijn pensioen, mag ik hopen) altijd hoger dan het mijne. Ik lees er van alles over maar snap het toch niet helemaal. Nog ter info : ik ben niet opnieuw getrouwd en ben dat ook niet van plan :wink: .
Before you judge me, make sure you're perfect!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 nov 2017 12:39

Enkel voor de jaren van uw huwelijk dat u niet zelf gewerkt zou hebben kan u pensioenrechten krijgen via uw ex.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#3 , 28 nov 2017 13:11

Mevrouw,

Vermits uw huwelijk werd ontbonden door echtscheiding en mits uw ex-echtgenoot geen ambtenaar was, zal u niet eerder rechten op een rustpensioen kunnen openen dan op het ogenblik dat u zelf aan de loopbaanvoorwaarden voldoet van een rustpensioen voor de wettelijke pensioenleeftijd. Op dat ogenblik zullen zowel uw rechten eigen loopbaan als de rechten wettige scheiding onderzocht worden beperkt tot de loopbaan van uw ex-man tijdens uw huwelijk, dus vanaf overschrijving huwelijk tot overschrijving echtscheiding in de registers van de burgerlijke stand. Er zal nagegaan worden of voor de gelijklopende jaren al dan niet een aanvulling moet betaald worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

kevertje
Topic Starter
Berichten: 48

#4 , 28 nov 2017 13:50

Beste Mathieu,

Dank voor het duidelijke antwoord. Vanaf mijn 65 ste dus. (ex is geen ambtenaar) En ik vermoed dat ik daarvoor zelf niets moet doen? Dat m.a.w. de bevoegde instanties dit automatisch berekenen en toekennen.
Eén ding vraag ik me echter nog af : geldt dit ook nog in geval mijn ex overlijdt vóór ik de wettelijke pensioenleeftijd heb bereikt? Of, andere mogelijkheid : blijft die eventuele aanvulling ook doorlopen na zijn overlijden? Ik krijg mijn vraag niet zo goed verwoord... Het komt hierop neer : krijg ik die aanvulling ongeacht of mijn ex nog in leven is of niet.

edit : ik lees nu ook pas de reactie van Asperger. Geldt dus enkel voor de jaren dat ik zelf niet gewerkt heb als ik het goed begrijp? Nu, in dat geval is het inderdaad niet van toepassing voor mij. Ik heb immers ook altijd gewerkt.
Before you judge me, make sure you're perfect!

Mathieu Rutten

#5 , 28 nov 2017 14:14

Beste, omwille van jullie echtscheiding kan er geen recht op een overlevingspensioen ontstaan gezien het huwelijk werd ontbonden door echtscheiding en niet door overlijden. Het feit dat de ex-echtgenoot is overleden doet niets af aan het recht op een rustpensioen wettige scheiding privaatrechtelijke sector. Het is immers zijn loopbaan die in aanmerking wordt genomen. Het is niet correct om d'office te stellen dat je enkel een rustpensioen wettige scheiding kan krijgen voor niet zelf gewerkte jaren. Er kan namelijk een aanvulling verschuldigd zijn indien het eigen pensioenvoordeel lager ligt dan het pensioenvoordeel wettige scheiding.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

kevertje
Topic Starter
Berichten: 48

#6 , 29 nov 2017 11:23

Beste Mathieu,

Heel erg bedankt voor de heldere uiteenzetting en de tijd die je hiervoor hebt willen vrijmaken.
Before you judge me, make sure you're perfect!

Terug naar “Pensioenen”