Opzegtermijn

lukkie
Topic Starter
Berichten: 5

Opzegtermijn

#1 , 21 nov 2017 20:43

Beste,

Ik ben 45 jaar in dienst en 62 jaar. Ik kan dus op pensioen gaan.

Klopt het volgende :

Ik kan mijn pensioen bij de overheid aanvragen max 1 jaar op voorhand. Maar ook minimum 1 maand op voorhand ?
Met andere woorden. Ik kan bv met een onderlinge overeenkomst op 1 maand weg op de firma ?

Stel dat ik tot mijn 65 werk :
Dan moeten er een onderlinge overeenkomst opmaakt worden , ofwel moet ik mijn opzeg geven ofwel de werkgever.
Ik had begrepen dat werkgeverstermijn 26 weken is. Hoeveel is deze van de werknemer ?
Er moet zo wie zo iets opgesteld worden want werkgever laat geen werk meer toe na 65.

bedankt voor de feedback

Luc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 24 nov 2017 07:50

Lukkie

In de wetgeving is er enkel een verkorte opzegtermijn bij pensionering voorzien, indien de opzeg wordt gegeven door de werkgever. Geef je zelf als werknemer je opzeg, dan moet je (in principe) de wettelijke opzegtermijn volgen. De lengte van deze opzegtermijn is afhankelijk van je statuut vóór 2014 (arbeider of bediende) en van je anciëniteit.
Correcte informatie hierover kan je verkrijgen bij je vakbond.

Zoals je zelf zegt, kan je altijd de opzegtermijn zelf in onderling akkoord met je werkgever bepalen.

Het rustpensioen kan ten vroegste ingaan de maand die volgt op de maand waarin het werd aangevraagd.
Ik raad echter aan om zolang niet te wachten. De pensioenkas heef tijd nodig om je dossier af te handelen. Naargelang je arbeidsverleden kan dit langer duren. Hou er rekening mee dat je meestal minstens 3 à 4 maanden moet wachten vooraleer de pensioenkas je pensioen kan uitbetalen. Je ontvangt dan ook de eventuele achterstallen die ontstaan zijn.

Ga je op de officiële pensioenleeftijd met pensioen (momenteel 65 jaar), dan moet je je pensioen als werknemer of als zelfstandige niet opvragen. Deze pensioenkassen starten je dossier ongeveer een jaar vooraf automatisch op. Wil je vóór je 65ste met pensioen, dan moet je je pensioen wel aanvragen.
Ben je vast benoemd ambtenaar, dan moet je altijd je pensioen aanvragen, ook al ga je op je 65ste met pensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”