overlevingspensioen met rustpensioen

Magda44
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

overlevingspensioen met rustpensioen

#1 , 16 okt 2017 19:32

Wanneer mijn rustpensioen lager is dan mijn partner zijn rustpensioen. Krijg ik dan bij het overlijden van mijn partner een deel van zijn rustpensioen als overlevingspensioen? bvb Mijn rustpensioen zal bruto 1800 euro zijn en mijn partner zijn rustpensioen is bruto 3785 euro (netto 2272). Hoeveel zal mijn rustpensioen verhogen na het overlijden van mijn partner?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 17 okt 2017 11:48

Beste Magda44

Vooreerst dit: om recht te verkrijgen op een overlevingspensioen moet je gehuwd zijn. Het feit dat u het steeds over uw "partner" hebt, bestaat de mogelijkheid dat u niet gehuwd bent. Zonder huwelijk is er dus geen recht op een overlevingspensioen.

U meldt voor uw partner een pensioenbedrag dat me doet vermoeden dat uw partner een pensioen als vast benoemde ambtenaar ontvangt.
Bij overlijden van uw partner, wordt er eerst een overlevingspensioen berekend. In tegenstelling tot het pensioenstelsel van de werknemers en zelfstandigen, is het bedrag van het rustpensioen als alleenstaande niet hetzelfde als het eventuele bedrag van het overlevingspensioen.

Bij toekenning van een overlevingspensioen blijft u uw eigen rustpensioen behouden (hiervoor hebt u trouwens zelf gewerkt).
Ontvangt u een eigen rustpensioen, dan is de kans klein dat u het volledige bedrag van het overlevingspensioen verkrijgt. U kan uw eigen rustpensioen met een overlevingspensioen samen ontvangen tot een grensbedrag. Dit grensbedrag is voor iedereen verschillend, en is afhankelijk van het bedrag van overlevingspensioen.
Eenvoudig gezegd komt het er op neer dat de som van uw persoonlijk rustpensioen met het overlevingspensioen niet hoger mag zijn dan 110 % van het overlevingspensioen (voor een volledige loopbaan).

Voorbeeld (bedragen zijn enkel ter illustratie):
Het overlevingspensioen van uw partner (berekend op een volledige loopbaan) bedraagt 2.000 euro bruto per maand.
Het grensbedrag om een eigen rustpensioen met dit overlevingspensioen samen te ontvangen is dan 2.000 x 110 % = 2.200 euro.
Zelf heb je al een eigen rustpensioen van 1.800 euro. Je kan dan nog 400 euro van het overlevingspensioen verkrijgen, omdat je dan de grens van 2.200 euro bereikt.

Is je eigen rustpensioen al hoger dan 110 % van het overlevingspensioen, dan kan je geen gedeelte van het overlevingspensioen meer ontvangen. Je eigen pensioen wordt ook niet verminderd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Magda44
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2017 19:14

Bedankt voor de info. We denken erover na.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 17 okt 2017 21:15

Beste,

Zoals mijn collega reeds aangeeft is een overlevingspensioen enkel voorzien voor wettelijk gehuwden, niet voor wettelijk samenwonenden en moet men aan de leeftijdsvoorwaarde en duur van huwelijk voldoen. Gezien de hoogte van het bedrag kan het inderdaad niet gaan om een wettelijk rustpensioen in het privaatrechtelijk stelsel. Uw eigen rustpensioen in de privaatrechtelijke sector kan u met het overlevingspensioen ten laste van de openbare sector cumuleren ten belope van 55% van de maximumwedde verbonden aan de laatste graad bij de overheid. De kans dat u rechten opent op een aanvullend overlevingspensioen ten laste van de overheid is dan ook heel reëel. De kans dat uw echtgenoot ambtenaar rechten opent op een overlevingspensioen ten laste van privaatrechtelijke sector is nihil.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”