Gemengd pensioen

Frank
Topic Starter
Berichten: 21
Locatie: Dendermonde

Gemengd pensioen

#1 , 15 okt 2017 22:00

Op 01/09/2018 kan ik mijn ambtenarenpensioen nemen. Ben dan > 25 jaar ambtenaar geweest.
Voorheen arbeider/bediende in totaal 17 jaar waarvoor ik op 55e een schrijven heb ontvangen als zou ik reeds 600€ pensioen opgebouwd hebben voor privé gedeelte. Als ik op 01/09/2018 mijn ambtenarenpensioen neem ben ik net 60 jaar geworden. Is het zo dat ik moet wachten tot mijn 65e vooraleer ik die 600€ (bruto) er bij trek?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 16 okt 2017 05:41

Beste,

Dit zijn te weinig gegevens om een zinnig antwoord op te geven. In zowel het ambtenarenstelsel als het privaatrechtelijke stelsel moet je aan de loopbaanvoorwaarde voldoen om in aanmerking te komen voor een rustpensioen voor 65 jaar. Om je ingangsdatum in beide stelsels te kennen, kan je best inloggen op my pension. Indien het om verschillende ingangsdata gaat, zal je hier 3 data kunnen aflezen. Namelijk de vroegste ingangsdatum van je overheidspensioen, de ingangsdatum van je privé-pensioen en de ingangsdatum dat je in beide stelsels samen met pensioen kan gaan. Je kan best niet voortgaan op de raming van je pensioenbedrag privaatrechtelijke sector omdat er nog elementen kunnen zijn die meespelen ingevolge het rustpensioen in een ander stelsel. Hetgeen ik hier vooral wil benadrukken is dat je mogelijk door even langer te blijven werken in beide stelsels met pensioen kan gaan. Het zou hier immers toch om een aanzienlijk bedrag kunnen gaan. Opgelet, ik heb het hier om overheidspensioen wegens leeftijd en niet omwille van ongeschiktheid, omdat deze laatste niet afhankelijk zijn van leeftijd.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”