pensioen meewerkend echtgenote

A+A
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioen meewerkend echtgenote

#1 , 13 okt 2017 18:24

beste

mijn echtgenote heeft destijds 3 jaar als meewerkend echtgenote gewerkt bij mij maar niet als dusdanig geregistreerd bij het sociaal secretariaat.
ze heeft dus geen bijdrage betaald.
Kan dit nog rechtgezet worden ?
Kunnen de bijdragen met terugwerkende kracht betaald worden voor die periode ?

Mvg,
A

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 14 okt 2017 09:22

Beste,

http://www.rsvz.be/sites/rsvz.be/files/ ... 7_2015.pdf

Je moet je in eerste instantie toch wel enkele vragen stellen en bedenkingen maken:
- heeft zij een eigen loopbaan opgebouwd als werknemer, zelfstandige of ambtenaar (voordeligste toestand, gezin of alleenstaande)
- enkel maxi-statuut geeft recht op pensioen

Het pensioen aan je echtgenote is enkel betaalbaar als de som van jouw pensioen en dat van je echtgenote voordeliger is dan het gezinspensioen en de cumulatie van een overlevingspensioen met een rustpensioen is beperkt tot een plafond, nl. 110% van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. Het recht op een overlevingspensioen is afhankelijk van leeftijd, anders wordt het een overgangsuitkering.

Je moet je dus afvragen wat je beoogde doel is en of het überhaupt zinvol zou zijn om te onderzoeken of zij aan de voorwaarden voldoet en een retroactieve aansluiting vooralsnog mogelijk is.

Voor de mogelijkheid om retroactief aan te sluiten kan je best terecht bij het sociaal verzekeringsfonds waar je bij aangesloten bent.

Dit behoort immers niet tot mijn ervaringsterrein.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”