Sanctie RVA buitenlands pensioen,swt

Vajiro911
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Sanctie RVA buitenlands pensioen,swt

#1 , 09 okt 2017 14:25

Hoi
Ik plaats dit bericht voor mijn ouders ... Mijn vader is van begin 2016 in SWT, vanaf augustus 2016 ontvangt hij ook buitenlands pensioen (110 EUR/maand) Blijkbaar moet dit doorgegeven worden aan Rva. Dit is nu (juni 2017) pas gebeurt door netjes zijn belastingen aan te geven inclusief dat buitenlands pensioen. RVA liet weten dat zij via de aangifte weet hebben van zijn buitenlands pensioen. Mijn vader is bij RVA langsgeweest en uitgelegd dat dit echt niet verkeerd bedoelt was, anders had hij dit ook niet op zijn belastingen opgegeven, niet? Hij wist echt niet dat dit moest doorgegeven worden, het is een klein bedrag en dat mag je toch wettelijk 'bijverdienen' zonder je swt bijdrage vermindert. Nu krijgt mijn vader vandaag een brief met factuur van over de 1500 EUR ... Wat kunnen we doen? Als hij het wist en aangegeven had, had dit geen financieel verschil gemaakt en nu zo een boete? Bedankt voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2017 15:00

Je vader heeft het wel goed bedoeld maar alle inkomsten moet nu een maal aan gegeven worden als men van de RVA trekt.

Ik wil je nog bij vertellen dat wie steun trekt van de RVA, en SWT zit daar bij er geen bijverdiensten mogen hebben, tenzij dat het goed gekeurd is door de RVA.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vajiro911
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2017 17:16

Dus mogen zij zomaar beslissen om er een boete van 1500 EUR voor te geven? Ne gangster krijgen lagere boetes voor echte misdrijven...waar zijn we dan mee bezig? Gewoon om een vergeten aangifte waarvoor gaan financiële wijzigingen en/of gevolgen zijn? RVA zegt dat deze bijkomende uitkering van het buitenlandminister orde is en de aangifte wel te laat was.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 09 okt 2017 20:35

Uw vader kan altijd in beroep gaan.
Wat die gangsters daar mee te maken hebben ... zie ik zo direct niet als een juridische vraag.
Wij trachten juridische vragen te beantwoorden - RVA tracht de wet toe te passen.

Vajiro911
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 okt 2017 20:43

Bedankt voor je snelle antwoord, ik waardeer het echt.
Ik bedoel maar je vergeet, zeker niet bewust maar omdat hij echt niet wist, en je wordt beschuldigd als fraudeur en krijgt een serieuze boete, zeer spijtig dat er voor zoiets zo zwaar getild wordt en dat er over andere zaken soms toch heel licht gegaan wordt ... Maar soit, ik krijg het gevoel dat de rekening betalen de beste oplossing is ....

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 09 okt 2017 21:03

Ga eens langs de vakbond...

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 10 okt 2017 00:05

Is het een boete of een verzoek tot terugbetaling? Laatste lijkt me normaal (wegens te veel ontvangen), eerste een beetje met de "grove borstel"..

demonen
Berichten: 247

#8 , 10 okt 2017 01:32

Hoi
Ik plaats dit bericht voor mijn ouders ... Mijn vader is van begin 2016 in SWT, vanaf augustus 2016 ontvangt hij ook buitenlands pensioen (110 EUR/maand) Blijkbaar moet dit doorgegeven worden aan Rva. Dit is nu (juni 2017) pas gebeurt door netjes zijn belastingen aan te geven inclusief dat buitenlands pensioen. RVA liet weten dat zij via de aangifte weet hebben van zijn buitenlands pensioen. Mijn vader is bij RVA langsgeweest en uitgelegd dat dit echt niet verkeerd bedoelt was, anders had hij dit ook niet op zijn belastingen opgegeven, niet? Hij wist echt niet dat dit moest doorgegeven worden, het is een klein bedrag en dat mag je toch wettelijk 'bijverdienen' zonder je swt bijdrage vermindert. Nu krijgt mijn vader vandaag een brief met factuur van over de 1500 EUR ... Wat kunnen we doen? Als hij het wist en aangegeven had, had dit geen financieel verschil gemaakt en nu zo een boete? Bedankt voor uw reactie.
Uw vader had een formulier C1B moeten bezorgen aan de RVA omdat er een wijziging van zijn inkomen heeft plaatsgevonden.
http://www.rva.be/sites/default/files/a ... _C1_NL.pdf
Indien er zich een wijziging van je persoonlijke en/of familiale toestand voordoet moet je dat altijd aangeven bij de RVA. Misschien kan je bij de federale ombudsman vragen om te bemiddelen met de RVA omdat je ter goede trouw was of om te kijken welke beroepsmogelijkheden je heb tegen de beslissing. Een nee heb je, een ja kan je krijgen. Een andere mogelijkheid is te informeren bij de vakbond : zij hebben ervaring in deze materie en kunnen U zeggen welke opties U heeft en of U kans maakt bij beroep.

Terug naar “Pensioenen”