legerdienst

felixvantielen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

legerdienst

#1 , 02 okt 2017 18:05

geachte,
ben op 1 juli 2017 in rust pensioen gegaan op 61 jarige leeftijd,hiervoor ontvang ik maandelijks mijn pensioensuitkering.maar nu is er een klein probleem waar ze me zowel op het stadhuis als de pensioensdienst van de mutualiteit geen antwoord kunnen opgeven.
nationale militie getuigschrift.
ingeschreven op de militielijsten van de gemeente Mechelen thans ingedeeld in de lichting 1976 gans 3 voldaan heeft aan de wetsvoorschriften op de militieverplichtingen.
huidige militietoestand van voornoemde(3):BV 1977-Mob.Centre.-4020 Luik-stamnummer R/25689.ingelijfd op23.02.1977.met onbepaald verlof op 01/07/1979.heropgeroepen van 18/09/1981 tot 02/10/1981.met definitief verlof op01/01/1991.
nu is mijn vraag aan jullie bij wie of wat ik terecht kan om mijn 30 maanden legerdienst waar ik die tijd voor afgedragen heb te kunnen innen of deze eventueel bij de pensioens berekening zijn meeverrekend.
hoogachtend wachtend op informatie van uwentwege verblijf ik op het volgende adres:
Van Tielen Felix
Leuvensesteenweg 380,2812 Muizen bij Mechelen.
PS:
Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 02 okt 2017 18:48

Om een officieel overzicht van je prestaties voor Defensie te krijgen, kan je mailen naar notariaat@mil.be .
Ik denk dat je op http://www.mypension.be deze prestaties moet kunnen terugzien, en als dat niet zo is weet ik ook niet zo direct waar je naartoe moet. Maar dus het eerste stuk van mijn antwoord, notariaat@mil.be , daar moet je al een stuk verder mee geraken.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#3 , 02 okt 2017 23:35

Inderdaad via mypension raadplegen. Je kan daar nagaan of je legerdienst opgenomen werd. Indien niet kan je in mypension een bericht nalaten voor pensioendienst. Die vragen dan attest op bij defensie en passen na ontvangst een en ander aan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

P-Stone
Berichten: 280

#4 , 03 okt 2017 08:41

...Die vragen dan attest op bij defensie en passen na ontvangst een en ander aan.
Ik heb zelf een hele zoektocht moeten ondernemen om aan de juiste attesten te geraken. Bij Defensie werd ik van het kastje naar de muur gestuurd, tot ik van iemand het emailadres notariaat@mil.be kreeg. Daar was men heel erg professioneel en had ik binnen de kortste keren het nodige attest.

Mathieu Rutten

#5 , 03 okt 2017 22:58

Beste,

Het gaat hier niet om legerdienst maar om een tewerkstelling als gewezen beroepsmilitair. Gezien uw loopbaan echter minder dan 5 jaar bedraagt, zal deze periode van de overheidsdienst moeten overgedragen worden naar de privaatrechtelijke dienst. Als je deze loopbaan hebt opgegeven in je eerste inlichtingen pensioen, dan zal de overdracht zijn gevraagd en in je loopbaan zijn opgenomen. Of dit het geval is kan je o.a. zien in je pensioenbeslissing.
Het adres waar je een stamboekuittreksel kan opvragen werd reeds herhaalde malen door mij in dit forum vermeld en wordt nu correct vermeld door collega basejumper. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#6 , 04 okt 2017 08:16

Beste Felix

Het klopt wat collega Thieu Rutten zegt. Je was beroepsmilitair, maar omdat deze periode korter is dan 5 jaar levert je dit geen pensioen als ambtenaar op.
In veel gevallen staat deze loopbaan niet genoteerd in je overzicht als werknemer, maar is deze gekend bij de pensioenkas van de ambtenaren. Omdat deze periode geen pensioen als ambtenaar kan opleveren, moeten de gegevens overgedragen worden naar het pensioenstelsel van de werknemers. In de meeste gevallen wordt dit gedaan op het moment dat de pensioenkas met je dossier bezig is.
Indien je je periode als beroepsmilitair meedeelde aan de pensioenkas, zou deze overdracht dus al moeten gebeurd zijn (je bent immers sinds juli met pensioen).
Heb je dit niet gemeld, dan is de pensioenkas van de werknemers hiervan niet op de hoogte en werden er geen stappen gezet voor de overdracht. Dit kan je zelf nakijken.

Vermits je al sinds 1 juli met pensioen bent, heb je een officiële pensioenberekening gekregen.
Op dit document staan de jaren vermeld waarvoor je een pensioen ontvangt. Zijn de jaren van je periode als beroepsmilitair opgenomen in de berekening, dan is alles in orde en ontvang je dus een pensioen als werknemer voor deze periode.
Staan de jaren als beroepsmilitair echter niet vermeld in je pensioenberekening, dan kan je de pensioenkas hiervan nog altijd op de hoogte brengen. Best bezorg je dan ook een bewijs van periode als beroepsmilitair.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

felixvantielen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 okt 2017 10:50

hallo,
ik dank jullie allemaal voor de informatie die ik hier gekregen heb en hoop dat ze me op die andere dienst verder kunnen helpen notariaat@mil.be.

zibarrie
Berichten: 133

#8 , 04 okt 2017 18:33

Voor je al die moeite doet kan je misschien eens contact opnemen met de eigenlijke pensioendienst? Ik lees dat je dat nog niet gedaan hebt?

Even bellen op een rustig moment naar 1765 (gratis nummer) en je weet direct of het in orde is of niet 8_)

Terug naar “Pensioenen”