Overlevings pensioen

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

Overlevings pensioen

#1 , 26 sep 2017 22:21

Beste,
Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven

Ik ben belgische en ben ik 1988 in Belgie gehuwd. In 2009 ben ik samen met mijn man naar Frankrijk verhuisd maar in 2010 heeft mijn man mij verlaten en is hij terug naar belgie gekeerd Ik ben in Frankrijk achtergebleven waar ik nu nog steeds gedomicilieerd ben. Ik draag de belgische nationaliteit. Dus in de periode 1988 en 2010 waar wij gehuwd en samenwonende op hetzelfde adres. We zijn nog steeds gehuwd maar dragen vanaf 2010 het statuut 'feitelijk gescheiden'

Nu is mijn vraag :
1: -stel dat mijn echtgenoot komt te overlijden terwijl dat wij in het statuut leven 'feitelijk gescheiden' wat zijn mijn rechten op een overlevingspensioen?
2: -stel dat een echtscheiding wordt uitgesproken. Heb ik dan nog recht op een overlevingspensioen rekening houdend dat wij 22 jaar gehuwd en samenwonend waren en 7 jaar gehuwd zijn en leven op een gescheiden adres ? Indien ja hoe wordt dit berekend ? Kunnen jullie mij een idée geven over welk bedrag dit kan gaan

Hopende om een goede kijk te krijgen op mijn wens ik jullie een prettige dag en alvast bedankt om mij te antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 26 sep 2017 22:43

Beste,

Als het om een privaatrechtelijke betrekking gaat in België, wordt u gerechtigd op een overlevingspensioen zolang uw huwelijk niet ontbonden werd door echtscheiding en u aan de leeftijdsvoorwaarde voldoet. Dit overlevingspensioen is slechts betaalbaar als u aan de betaalvoorwaarden voldoet inzake vervangingsinkomen en/of inkomen uit arbeid. Zodra uw huwelijk is ontbonden door echtscheiding heeft u enkel recht op een overlevingspensioen als u wettig gescheiden bent van een statutair ambtenaar en niet of niet meer gehuwd bent en indien u aan de leeftijd- en inkomstenvoorwaarde voldoet.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2017 23:03

Beste Mr. Rutten

1: Begrijp ik het goed dat op het moment dat indien de echtscheiding zou worden uitgesproken ik geen recht meer heb op een overlevings pensioen zelfs na 29 huwelijk ?

2 : Kan U mij een idee geven van het bedrag dat het overlevings pensioen zou kunnen zijn indien de echtscheiding niet wordt uitgesproken en mijn man komt te overlijden rekening houdend dat wij het statuut hebben van 'feitelijk gescheiden'

Mijn man, nu 62 jaar , is nu in pre-pensioen en had een loopbaan binnen een privé bedrijf ! Ik zelf heb weinig pensioen opgebouwd en ben op dit moment 53 jaar !

Mijn oprechte dank !

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 26 sep 2017 23:18

Beste,

U voldoet aan de leeftijdsvoorwaarde van een overlevingspensioen. Wat bedoelt u met een prépensioen, bedoelt u een SWT, dus werkloosheid plus bedrijfstoeslag of een vervroegd pensioen, dus voor 65 jaar? Het overlevingspensioen is gelijk aan het bedrag aan toekenbaar rustpensioen tarief alleenstaande. Het aantal jaren doet er niet toe. Als het huwelijk is ontbonden door echtscheiding is er geen recht op een overlevingspensioen. U kan dan pas op uw eigen pensioengerechtigde leeftijd aanspraak maken op een rustpensioen eigen loopbaan en eventueel een rustpensioen wettige scheiding, toepassing art. 75. In geval van wettige scheiding zal u dan ook een onderhoudsgeld moeten bedingen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2017 23:56

Hartelijk dank voor Uw hulp !!!!

Kan U mij aub wat meer uiteg geven over 'rustpensioen wettige scheiding, toepassing art. 75'

Mathieu Rutten

#6 , 27 sep 2017 05:46

Beste,

Bron: website Federale Pensioendienst

Pensioen van de uit de echt gescheiden echtgenoot

Een uit de echt gescheiden persoon heeft eventueel recht op een rustpensioen op basis van de loopbaan als werknemer van de ex-echtgenoot. Dit pensioen kan de betrokkene samen genieten met het rustpensioen dat hij voor de eigen beroepsloopbaan ontvangt.

Voorwaarden

De betrokkene kan aanspraak maken op dit pensioen als hij:

65 jaar is, tenzij de persoonlijke loopbaan voldoet om met vervroegd pensioen te gaan;
niet ontzet is uit de ouderlijke macht;
niet veroordeeld is om zijn echtgenoot naar het leven te hebben gestaan;
niet hertrouwd is. Deze voorwaarde is ook vervuld indien het nieuwe huwelijk is ontbonden door overlijden of echtscheiding.


Aanvraag

Het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot kan aangevraagd worden via het gemeentebestuur van de hoofdverblijfplaats of bij de Federale Pensioendienst (in één van onze Pensioenpunten).

Onderzoek van ambtswege

In bepaalde gevallen gaat de FPD over tot een automatisch onderzoek naar de rechten op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot:

wanneer de betrokkene een aanvraag om persoonlijk rustpensioen, overlevingspensioen of Inkomensgarantie voor ouderen in de regeling voor werknemers of zelfstandigen indient. Deze aanvragen gelden namelijk ook als aanvraag om het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot. De FPD zal met andere woorden automatisch de rechten op het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot onderzoeken wanneer ze de persoonlijke pensioenrechten van de betrokkene onderzoekt, en omgekeerd;
als de aanvrager op het ogenblik van de echtscheiding een pensioen als feitelijk gescheiden echtgenoot ontvangt en bij de echtscheiding 65 jaar is.


Ingangsdatum

Het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot gaat de eerste dag van de maand volgend op de aanvraag in maar ten vroegste vanaf de maand volgend op:
het bereiken van de normale pensioenleeftijd van 65 jaar
of de leeftijd van het vervroegd pensioen indien de betrokkene voldoet aan de loopbaanvoorwaarden.


Bedrag van het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot

Het rustpensioen voor de uit de echt gescheiden echtgenoot wordt op dezelfde manier berekend als het gewone rustpensioen. Voor de jaren gedurende de huwelijksperiode berekent de FPD het pensioen, op basis van de loopbaan van de ex-echtgenoot, alsof de aanvrager zelf die activiteit had uitgeoefend.
De huwelijksperiode vangt aan op de dag van het huwelijk en eindigt met de dag waarop de echtscheiding wordt overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.

Noemer van de loopbaanbreuk

Deze is steeds gelijk aan 45, zelfs bij een tewerkstelling als mijnwerker, zeevarende...

Perioden die niet in aanmerking komen

De kalenderjaren met perioden waarvoor de betrokkene zelf een persoonlijk rustpensioen ontvangt in een andere Belgische of buitenlandse pensioenregeling worden niet in aanmerking genomen, tenzij hij voor die perioden verzaakt aan het persoonlijk rustpensioen.

In aanmerking te nemen lonen

De werkelijke, fictieve of forfaitaire lonen van de ex-echtgenoot worden met 62,5 % vermenigvuldigd. Voor de jaren waarvoor de betrokkene aanspraak maakt op een eigen rustpensioen als werknemer worden die lonen, na voornoemde vermenigvuldiging, nog met de eigen lonen verminderd.
De aldus vastgestelde lonen worden voor 60 % in aanmerking genomen.

De beperking tot een volledige loopbaan

Zoals voor elk rustpensioen mag de in aanmerking genomen loopbaan met het oog op het toekennen van een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot de eenheid niet overschrijden. Dit betekent dat het aantal jaar dat in aanmerking wordt genomen voor de persoonlijke loopbaan en de loopbaan als uit de echt gescheiden echtgenoot beperkt wordt tot 14.040 VTE's.
Belangrijk hierbij is dat de FPD de jaren waarvoor de betrokkene recht heeft op zowel een persoonlijk rustpensioen werknemer als een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot, telkens slechts voor één jaar meetellen voor het bepalen van de teller van de loopbaanbreuk . Heeft de betrokkene voor datzelfde jaar recht op een persoonlijk rustpensioen zelfstandige, dan kent de FPD het meest gunstige voor de aanvrager toe.
De jaren waarvoor de betrokkene een persoonlijk pensioen in een ander stelsel ontvangt, worden wel in aanmerking genomen voor de teller van de loopbaanbreuk. Bij overschrijding laat de FPD de minst gunstige jaren wegvallen. Ontvangt u met andere woorden een rustpensioen in een andere regeling, dan wordt op deze cumulatie de beperking tot de eenheid toegepast

Opeenvolgende echtscheidingen

Bij opeenvolgende echtscheidingen heeft de aanvrager recht op meerdere rustpensioenen als uit de echt gescheiden persoon. De regels betreffende de beperking tot een volledige loopbaan zijn ook hier van toepassing.

De samenloop van een rustpensioen als uit de echt gescheiden persoon met een overlevingspensioen

De rechthebbende kan een pensioen als uit de echt gescheiden persoon samen met een overlevingspensioen uit hoofde van een vorig of volgend huwelijk genieten. De regels inzake de samenloop van een rustpensioen met een overlevingspensioen zijn echter van toepassing.

Het vakantiegeld

Zoals het persoonlijk rustpensioen, geeft het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot in de maand mei aanleiding tot de betaling van vakantiegeld.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 sep 2017 18:22

Beste Mr. Rutten

Mijn oprechte dank !

Om op uw vraag te antwoorden : Ja mijn man heeft een gedeelte uitkering van zijn werkgever en een gedeelte pre-pensioen. Ik ben niet zeker maar ik denk dat dit alles op 65 jaar zal omgezet worden tot volledig pensioen. Hij is nu 62 jaar. Ik denk dat hij nu ongeveer een pensioen heeft van ongeveer 1500€
Ik geloof dat U daar een goede kijk op hebt.

Ik heb nog een vraag, wellicht voor mensen die de situatie niet kennen , een vreemde vraag maar ik hoop toch dat U mij hier een antwoord op kan formuleren. We spreken op gebied van cijfers

Wat is volgens u op financiëel vlak het voordeligst ?
1: getrouwd blijven , wetende dat we het statuut feitelijk gescheiden dragen , tot aan het overlijden van mijn man en zo beroep kunnen doen op een weduwe / overlevings pensioen
of
2: de echtscheiding laten doorgaan, proberen alimentatie te krijgen en hopen dat ik op pensioen leeftijd kan beroep doen op een rustpensioen wettige scheiding, toepassing art. 75. Wordt dit artikel zo wie zo toegepast ?

Op dit moment ben ik wel degelijk belgische maar gedomicilieerd in Frankrijk. Ik heb een zelfstandige activiteit in de landbouw maar vermits dat deze activiteit sterk verlies latend is zal ze heel waarschijnlijk stop gezet worden. Ik zelf heb bijna geen pensioen opgebouwd ! Als ik 300 € per maand zal hebben zal het veel zijn !

Nogmaals mijn oprechte dank om een beetje duidelijkheid te scheppen in de wir war van het leven
Lida
PS Ik heb het gevoel dat wij elkaar kennen. Uw naam komt mij zo bekend voor. Ik ben oorspronkelijk van Maasmechelen

Mathieu Rutten

#8 , 28 sep 2017 22:20

Beste,

Het gaat hier om een SWT. Deze SWT zal op 65 jaar overgaan in een rustpensioen.

Zolang uw huwelijk niet ontbonden wordt door een echtscheiding behoudt u het recht op een overlevingspensioen als uw man komt te overlijden.

In geval van wettige scheiding vervalt het recht op een overlevingspensioen.

In geval van wettige scheiding kan u pas rechten openen op een rustpensioen als u aan de loopbaanvoorwaarde voldoet. Indien u zelf onvoldoende jaren bewijst, zal u pas rechten openen op een eigen rustpensioen wettige scheiding op 65 jaar, indien geboren voor 1980 en 66 jaar, indien geboren na 1980.

Onderhoudsgeld stopt bij overlijden van uw ex-echtgenoot. Pensioen feitelijke scheiding is de helft van het gezinspensioen. Voor de ex-echtgenoot kan de helft van het gezinspensioen voordeliger uitvallen dat het pensioen als alleenstaande ingevolge wettige scheiding minus toekend onderhoudsgeld na echtscheiding, als u een onderhoudsgeld na echtscheiding zou worden toegekend. De helft van het gezinspensioen geeft recht op verzekering gezondheidszorgen een rustpensioen wettige scheiding niet.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

lidmeir
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 sep 2017 22:37

Mijn oprechte dank Mr Rutten
Groetjes
lida

Terug naar “Pensioenen”