op pensioen gaan

haas
Topic Starter
Berichten: 112

op pensioen gaan

#1 , 22 sep 2017 11:01

Ik hoor hier steeds zeggen ik ga op pensioen als ik 63 of als ik 64 ben en verlies niks!
Als ik naar mij kijk, ik ben 64jaar en heb 45jaar effectief gewerkt als bediende ,als ik ga nakijken verlies ik steeds iets.Welliswaar weinig ,maar toch enkele tientallen.
Klopt dit
allesinds dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 22 sep 2017 11:18

U kan een simulatie maken van uw pensioenbedrag op de site van de Rijksdienst voor pensioenen (www.onprvp.fgov.be - klik op Simulatie voor de berekening van het bedrag van uw pensioen). Voor verdere inlichtingen kunt u terecht op het gratis nummer 0800 502 46.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mathieu Rutten

#3 , 22 sep 2017 19:59

Sloeberken,

Nu maak je me toch wel echt nieuwsgierig. Ik ben al jaren pensioenambtenaar en raadpleeg beroepsmatig heel vaak my pension met de identiteitskaart van mijn cliënten. Ik heb nog nergens ontdekt hoe je via my pension je pensioen kan berekenen. Wel is het zo dat je pensioenbedrag kan zien met de inhoudingen, maar dan moet je wel reeds een pensioen genieten. Maar ook ik kan nog bijleren. Kan je me de volledige link bezorgen?

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 22 sep 2017 20:01

Beste,

Kan je concrete cijfers geven. Ik begrijp je vraag immers niet helemaal.

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mathieu Rutten

#5 , 22 sep 2017 20:01

Beste,

Kan je concrete cijfers geven. Ik begrijp je vraag immers niet helemaal.

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

haas
Topic Starter
Berichten: 112

#6 , 23 sep 2017 22:40

Beste Mathieu
hierbij concrete cijfers en beschrijving.
Ik ben geboren 08/10/1953 ben vanaf mijn zestiende ononderbroken gaan werken op hetzelfde bedrijf als bediende.Twee jaar geleden hebben ze mij thuis gezet (burn out) trek nu een uitkering cm.
Vraag .Veel van mij kameraden vertellen dat zij hun volledig pensioen krijgen zelfs op 60jaar.Als ik op mijn raming kijk zie ik dat er telkens een verschil is tot 65jaar.
Ik heb begin dit jaar een berekening gevraagd om in juni 2017 op pensioen te gaan .Volgens de berekening krijg ik dan 1516,46 euro bruto per maand.
Volgens de raming die ik ontvangen heb in oktober :heb ik voor 2017 18.741,83 euro is 1561.82 euro per maand
2018 19235.49 euro is 1602.90 euro per maand
Dus veronderstel ik dat ik als ik wacht tot mijn 65é 493.66 euro meer krijg per jaar.
Dus klopt het niet van niks te verliezen voor 65é jaar.Daarenboven als ik in juni moest gegaan zijn had ik nog eens 45.36 euro minder als de raming.
KLOPT DIT OF INTERPRETEER IK VERKEERD.

Mathieu Rutten

#7 , 24 sep 2017 05:44

Beste,

Je bewijst enkel dat de stelling niet klopt als men zegt dan men minder pensioen krijgt als men langer werkt. Wel wil ik je wijzen op de eenheid van loopbaan. Dit betekent dat als je meer dan 45 jaar bewijst, je in jouw geval, de 45 voordeligste jaren krijgt toegekend, gezien in de huidige stand van de wetgeving de periodes van invaliditeit buiten de wind worden gehouden. Let wel, het gaat hier om brutobedragen. Hetgeen je nu moet doen is je bedrag aan invaliditeitsuitkeringen afwegen tegen het bedrag aan pensioen. Als je invaliditeitsuitkering hoger ligt dan het pensioenbedrag, dan is je keuze snel gemaakt. Ligt je pensioen hoger, dan moet je een afweging maken tussen het verschil en je meeropbrengst. In je antwoord is het niet duidelijk of het hier de uitkomst is van een raming dan wel om een effectieve pensioenbeslissing. (is belangrijk om weten of het hier gaat om een bedrag tarief alleenstaande dan wel tarief gezin). Of je nu of op 65 jaar met pensioen gaat of eerder, als je invaliditeitsuitkeringen geniet op pensioendatum, behoudt je je statuut van !invalide levenslang en dus ook de voordelen hieraan verbonden. Houdt ook rekening met het bedrag aan vakantiegeld pensioen.

Ik hoor wel.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

haas
Topic Starter
Berichten: 112

#8 , 24 sep 2017 22:18

Merci Mathieu voor de snelle repons.
Even ter verduidelijking het betreft pensioen van mijn vrouw die geboren is in okt 1953.We hadden een berekening gevraagd om in juni op pensioen te gaan en krijg een pensioensbeslissing van 1516.45 euro.Volgens de raming had ze recht op 1561,82 per maand voor 2017 en voor 2018 op 65jaar 1602.90 euro.Momenteel krijgt ze uitkering van 49.33 euro per dag.Deze uitkering is fors gedaald vanaf de dag dat ik pensioen ontving.Alle bedragen zijn uiteraard bruto.Als ik dan alles afweeg lijkt het mij beter te wachten tot 65jaar.Als ik als referentie 80jaar neem en bereken kom ik op verschil van ongeveer 9000 euro,dat lijkt voldoende voor beide een paar maand in rusthuis te verblijven.Dus wachten we tot 2018 officiele pensionering.
Bedankt

Mathieu Rutten

#9 , 25 sep 2017 06:20

Beste,

1516,45
ziv: - 45,55
voorheffing: -92,79
netto: 1378,11
vakantiegeld: 753,21 euro (wordt uitbetaald in mei als men in mei ook een pensioen geniet.
Vermits het pensioen zou ingaan per 01.06.2017 is er over 2017 geen vakantiegeld voorzien.

Deze inlichtingen zin louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

zelfhelper
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 okt 2017 14:48

Beste Heer Rutten,

Ik ben meewerkend echtgenote en heb sinds kort mijn periode als meewerkende echtgenote kunnen toevoegen aan mijn loopbaan via mypension.be
Echter was deze periode oorspronkelijk niet ingekleurd (met het blauwe strookje) zoals andere periodes. Pas na melding van onvolledigheid is het in orde gebracht. Nu zag ik bij mijn echtgenoot hetzelfde: periode als zelfstandige stond al vanzelf gevuld, periode van zelfstandig helper niet. De sociale bijdragen zijn betaald door zijn vader, het was een eenmanszaak. Ik heb eveneens een melding van onvolledigheid gedaan en ik krijg bericht dat onder 20 jaar nog geen opbouw van pensioenloopbaan kan bekomen worden als zelfstandig helper. Zijn dan 2 jaren sociale bijdragen betaald en deze tellen als 0 jaren in de loopbaan, klopt dit? Is dat een systeem dat in de toekomst behouden blijft? Dus eveneens voor mensen wiens kinderen willen starten aan hun loopbaan op 18 jarige leeftijd: krijgen ze niet de mogelijkheid om aan hun 45 jaren te beginnen om zo (iets) vroeger op pensioen te kunnen gaan? ( of tot de mogelijkheid ertoe) Dit kan dus pas vanaf 20 jaar?

Mathieu Rutten

#11 , 03 okt 2017 22:08

Beste,

Bij de berekening van het rustpensioen als zelfstandige wordt enkel rekening gehouden met de kwartalen waarvoor een bijdrage sociaal statuut wordt betaald met recht op pensioen. Zo worden de kwartalen helper zelfstandige enkel gevalideerd als er bijdragen voor pensioen werden betaald. Mogelijk heeft u schoonvader bijdragen andere dan pensioen betaald, bv. kinderbijslag en gezondheidszorgen. Je kan best my pension raadplegen en je loopbaan volledig open plooien. Zo zie je meteen welke jaren als zelfstandige of helper zelfstandige worden weerhouden. Hetzelfde geldt voor bijdragen medewerkende echtgenote. Ministatuut geeft immers recht op gezondheidszorgen en -uitkeringen, maar niet op pensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

zelfhelper
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 okt 2017 16:41

Beste Heer Rutten,

Bedankt voor uw antwoord. Even ter verduidelijking:
Bij mijn echtgenoot:
De betaling van sociale bijdragen vanaf in de loop van 18de levensjaar tot en met in de loop van 20 ste levensjaar is alvast gelijk geweest. Vanaf het 20 ste levensjaar kan wel aanspraak gemaakt worden op pensioenopbouw, aldus het antwoord dat wij mochten ontvangen in een brief na onze melding van onvolledigheid op zijn dossier in mypension. Echter gaat het dus maar om enkele maanden gezien hij in de loop van 20 ste levensjaar na zelfstandig helper, aansluitend periode van eigen zelfstandige onderneming is gestart, welke wel automatisch werden opgenomen in mypension.

Maar de brief was nochtans duidelijk: er is een onderscheid tussen betalingen voor en na het 20ste levensjaar bij zelfstandige helpers. De reden dat ik via dit forum een bericht had geplaatst is omdat ik had gedacht dat dit bij wet zo was en indien ik hier dan nogmaals hiervan bevestiging zou ontvangen was de zaak voor mij afgesloten. Voor enkele maanden doe ik geen moeite, voor 2 jaar wel. Dus indien u dit niet kan bevestigen ( het onderscheid in de leeftijd waarop een pensioen loopbaan van zelfstandige helpers mag starten) zou ik het overwegen om de zaak alsnog dan niet te laten rusten.

Het gaat niet om een verschil in het statuut van zelfstandig helper. Voor zelfstandige helpers van onze generatie is dat allemaal gelijkgesteld.
(uit interesse: hoe noemt dat verschil? ook maxi en mini? Ik kan er alvast niets over terugvinden) Het is zuiver denk ik dat de pensioen diensten het niet wenselijk achten dat de 45 jaren reeds op 63 jarige leeftijd kunnen bereikt worden. Door te stellen dat je maar op 20 mag starten met de opbouw bereiken ze automatisch 2 jaar meer. Echter niet zuiver gezien de betaling van sociale bijdragen wel is gebeurd.

Mijn eigen dossier: ja het was maxistatuut (idem: voor mijn generatie allemaal gelijk, geen keuze voor mini- statuut mogelijk)
Het kan natuurlijk ook dat het de taak was van ons sociaal secretariaat om het aan de pensioendiensten over te maken dat er reeds verschillende jaren bijdragen waren betaald voor maxistatuut alvast was niet automatisch in orde gebracht zoals nochtans aangegeven door ons sociaal secretariaat. Dit is na melding van onvolledigheid wel in orde. Hier was het voordeel dat het dossier nog niet was afgesloten bij ons sociaal secretariaat: deze bijdragen zijn facturen aan onze nog bestaande onderneming, verschillend van de bijdragen betaald voor de periode van zelfstandig helper bij mijn man (facturen aan de onderneming die reeds enkele jaren niet meer bestaat, en ook als klant bij het sociaal secretariaat dus niet meer bestaat)

Ik wens u toch te bedanken dat u de moeite neemt om hier voor iedereen die een telkens een aparte case is, toch telkens een juridische verklaring te geven.

Terug naar “Pensioenen”