Cumul tss overlevingspensioen en vervroegde oppensioenstelling wegens medische redenen

Dianeb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Cumul tss overlevingspensioen en vervroegde oppensioenstelling wegens medische redenen

#1 , 20 sep 2017 14:55

Beste,

Ik ben 55j, federaal ambtenaar en altijd tewerkgesteld bij federale overheid. Ik ben reeds geruime tijd in ziekteverlof wegens beperking van zicht, enkel te verbeteren met transplantatie. Ben gescheiden van persoon die overleden is en ook tijdje bij overheid werkte tijdens ons huwelijk. Er is een overlevingspensioen vastgesteld, maar wordt niet uitbetaald wegens te hoge inkomsten momenteel.
In samenspraak met mijn artsen, heb ik beslist om binnen enkele maanden, zal dan in disponibiliteit vallen, een pensioen wegens medische redenen aan te vragen. Indien dit toegestaan wordt, ik kan niet meer met computer werken en ook niet goed meer lezen,is er cumul mogelijk van deze 2 pensioenen? Hoe wordt een pensioen wegens medische redenen bepaald en wat met bijverdienen, is dat mogelijk bij al of niet cumul ?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dianeb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2017 10:58

Is dit zo n moeilijke vraag, of hoe werkt dat hier precies, 1 week geleden zette ik 1ste bericht, heb nog geen reactie ontvangen

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 28 sep 2017 11:13

Even geduld er zal wel iemand antwoorden met kennis terzake.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2017 12:32

Antwoorden zonder kennis van zaken is ook geen oplossing .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#5 , 28 sep 2017 22:07

Beste ongeduldige,

Als het antwoord zo gemakkelijk is, waarom stelt u de vraag dan op dit forum.

Een rustpensioen wegens ongeschiktheid ten laste van de overheidssector wordt als een rustpensioen beschouwd. Een overlevingspensioen ten laste van de privaatrechtelijke sector is cumuleerbaar met dit rustpensioen tot een bedrag van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan x 1.10. Concreet dus: bedrag overlevingspensioen x omgekeerde breuk x 1.10.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Dianeb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 sep 2017 10:49

Dank u.
Gezien het feit dat ik gescheiden was, toen ex overleed, is het overlevingspensioen afkomstig van de overheid. Bij een overleden ex die bij prive werkte, zou ik geen overlevingspensioen krijgen . Na uw antwoord, ga ik er van uit, dat dit dus ook cumuleerbaar is.

Dianeb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 sep 2017 12:17

Nog aanvullend op uw antwoord, ik weet hoeveel overlevingspensioen ik kan krijgen en hoe dit alles in zn werk gaat. Mijn vraag betrof de berekening van het vervroegd pensioen om medische redenen. Ik heb tot nu altijd bij de overheid gewerkt en dit gedurende 37 jaar, mn maandwedde is nu 2228 euro netto , gewoon loon gezien mn ziektedagen nog niet op zijn. , ik heb geen loopbaan bij privesector en ook geen periode van werkloosheid of ziekteuitkering. Mn vraag is dus, hoeveel zou mn pensioen wegens medische redenen , procentueel, kunnen zijn ?

Mathieu Rutten

#8 , 29 sep 2017 12:43

Beste,

Een rustpensioen wegens ongeschiktheid wordt op dezelfde wijze berekend als een gewoon rustpensioen ten laste van de overheid. In de teller het aantal aanneembare jaren bij de overheid, in de noemer, het tantième x de gemiddelde brutowedde van de laatste 5 jaar.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Dianeb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 sep 2017 13:22

Bedankt

Terug naar “Pensioenen”