gewerkte dagen

corita
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

gewerkte dagen

#1 , 16 sep 2017 12:31

ik heb geinformeerd bij het gemeentehuis wanneer ik op pensioen zou kunnen gaan.
Volgens mij begon ik te werken rond 20 juli 1977, nu blijkt dat ik dat jaar maar 102 dagen zou gewerkt hebben en geen 104, zoals vereist is voor een jaar extra pensioen. Dit klopt dus niet indien ik 20 juli begon te werken. Ik heb geen loonbriefjes meer om het te bewijzen.
Mijn vraag is waar ik terecht kan om te weten hoeveel dagen ik dat jaar heb gewerkt, heb al geinformeerd bij het sociaal bureau, mijn vroegere werkgever, was een dokter, rijksdienst voor jaarlijkse vakentie, hulpkas, niemand kan mij helpen. Wie kan me helpen? Alvast bedankt ;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 16 sep 2017 13:20

Beste,

Het is inderdaad zo dat je minstens 104 dagen voltijds moet gewerkt hebben om dat jaar te laten meetellen als loopbaanvoorwaarde. Het zou kunnen dat u niet voltijds heeft gewerkt, waardoor de periode na samendrukking is herleid tot 102 dagen. Is dit het geval, dan telt dit jaar niet mee als loopbaanvoorwaarde. U zal voor deze 102 dagen wel een pensioen ontvangen.

Ik raad u aan om over het jaar 1977 een staat van bijdragebons op te vragen bij uw ziekenfonds waar u destijds was aangesloten. Mocht hieruit blijken dat mogelijk niet alle dagen werden vermeld in de individuele rekening, kan u aan de hand van dit document een verbetering van uw individuele rekening vragen.

U kan uw gekende loopbaan opvragen via my pensioen onder de rubriek mijn beroepsloopbaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2017 15:14

Los van het pensioen vraagstuk wil ik toch zeggen dat hoogst waarschijnlijk je niet op 20/07/1977 bent begonnen werken bent !

20/07/1977 was een WOENSDAG en de dag nadien was het een betaalde feestdag van den 21 sten.
Ik denk dat je normaal op maandag den 25/07/1977 zal geweest zijn dit is het meest logische !

Hoeveel zouden er op een woensdag beginnen werken een dag voor een feestdag en de werkgever zou al moeten beginnen met den eerste dag een feestdag te betalen.

Dit was maar een idee hoor, alles kan natuurlijk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

corita
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2017 12:22

Bedankt Thieu, zal ik zeker proberen. Lowie je hebt gelijk, ik weet niet juist de hoeveelste ik begon te werken. Waarschijnlijk dan maandag de 18de.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 19 sep 2017 20:00

meestal staat de datum van indienstreding vermeld op het jaarlijks loonoverzicht dat je elk jaar van je werkgever moet ontvangen ( niet de belastingfiche)

Maar eigenlijk heeft het niet zoveel belang, want het AANTAL gewerkte en gelijkstelde dagen is van belang, niet de datum van indienstreding

Mathieu Rutten

#6 , 19 sep 2017 21:31

Collega,
Jefke,

Het is daarom precies dat ik adviseer om een staat van bijdragebons over het desbetreffende jaar op te vragen. Mevrouw stelt immers dat zij geen loonbriefjes meer heeft. Was er in 1977 al sprake van een jaaroverzicht?

Ik ben er van uit gegaan dat het hier om een dame gaat. Mocht het toch om een heer gaan, legerdienst?

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige en kennisdeler.

corita
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 sep 2017 11:21

Voor mij (vrouw) is de datum van indiensttreding juist wel belangrijk omdat ik voltijds werkte van augustus tot en met december is het belangrijk dat ik juist weet wanneer ik in juli begon om aan 104 dagen te komen.

zibarrie
Berichten: 133

#8 , 20 sep 2017 17:06

Ik wil even aanvullen dat een bijdragebon voor het betreffende jaar (1977) voor gewerkte dagen niet aanvaard zal worden door de pensioendienst om aanpassingen te doen op uw loopbaan. Dit is een document zonder bewijskracht, naar het schijnt.

Voor gelijkgestelde dagen ligt dit nog iets anders, maar voor gewerkte dagen moet u een ander bewijsmiddel voorleggen voor 1977.

Mathieu Rutten

#9 , 21 sep 2017 21:48

Beste,

Op deze staat van bijdragebons kan je zien of er sprake is van gelijkgestelde dagen of niet. Als betrokkene vanaf augustus zonder onderbreking voltijds gewerkt heeft tot 01.01, bewijst hij meer dan 104 dagen en dan klopt er iets niet. Vandaar dat ik een staat van bijdragebons suggereerde. Een opgave van bijdragen is alleszins een begin van bewijs en een start om verder te gaan. Anders is het gewoonweg aanvullen tot men wel voldoet.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 22 sep 2017 18:14

bijdragebons van ziekenkas worden zeker minstens als begin van bewijs, en meestal zonder probleem als volledig bewijs aanvaard;

Heb al jaaroverzichten gezien van voor 1977

Zelfs als het een vrouw is, kon zij als vrijwilligster diensplicht gedaan hebben. Geen kat die dat deed, maar in theorie mocht het, is natuurlijk nog iets anders dan de vrouwelijke tijdelijke beroepsvrijwilligers die wel een loon kregen

zibarrie
Berichten: 133

#11 , 23 sep 2017 09:59

bijdragebons van ziekenkas worden zeker minstens als begin van bewijs, en meestal zonder probleem als volledig bewijs aanvaard;
Niet voor gewerkte dagen, hier zijn al enkele vonnisen/arresten geweest die de pensioendienst gelijk gaven. Een bijdragebon is geen bewijs van de nodige pensioenstortingen.

Terug naar “Pensioenen”