Vervroegd pensioen na langdurige ziekte

johanc
Topic Starter
Berichten: 9

Vervroegd pensioen na langdurige ziekte

#1 , 07 sep 2017 18:25

Hallo,

mijn echtgenote heeft bericht ontvangen dat zij vanaf 01/09/17 op tijdelijk vroegtijdig pensioen wordt gesteld. Zij is 43 jaar en heeft 24 maanden om terug aan het werk te gaan, hetgeen vermoedelijk niet zal lukken gezien het wettelijk voorziene te zwaar gaat zijn (zij staat in het franstalig onderwijs waar er niet minder dan halftijds mogelijk is én deze halftijdse periode moeten dan nog aaneensluitend zijn - 2 volle dagen en 1/2).
Zij heeft nu 22 jaren actieve dienst waarvan een groot aantal jaren halftijds zijn.
Zij is sedert oktober 2015 thuis en werd sinds mei 2016 uitbetaald aan 70 % omdat haar ziektedagen op zijn.

Uiteraard zitten we nu met een hele hoop vragen, waarvoor we niet meteen weten bij wie ten rade te gaan.

1. Aan welke uitkering kan zij zich ongeveer verwachten ?
2. Als zij eenmaal op definitief pensioen wordt gesteld, kan zij dan opnieuw 'actief' gaan werken als zij dit in een andere sector kan ? M.a.w. is zo'n pensioen definitief voor alles sectoren of alleen voor het onderwijs ? Want zij wil graag aan het werk.
3. Waar kan ik terecht met deze hele problematiek ?

Hopelijk kunnen jullie me verderhelpen hiermee.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
johanc
Topic Starter
Berichten: 9

#2 , 07 sep 2017 18:36

Hallo,

misschien is het gemakkelijker met iets meer gegevens. We hebben 2 kinderen waarvan 1 met handicap. De kinderen staan wel ten laste van mij.
Ik weet niet welk loon ik moet doorgeven maar in oktober 2015, toen ze nog volledig betaald werd, had ze een netto maandloon van 2016 €.
Zoals eerder gezegd staat ze nu aan 70 % en bedraagt dit 1295 €.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 08 sep 2017 08:12

Beste

Ik vermoed dat uw echtgenote statutair ambtenaar is in het onderwijs (= vast benoemd), waardoor zij recht heeft op een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid.

De pensioenberekening gebeurd op dezelfde manier als bij het gewone rustpensioen als vast benoemde ambtenaar. Het pensioenbedrag hangt dus af van haar loopbaan in openbare dienst en haar wedde.
Gezien de eerder beperkte loopbaan zal dit pensioenbedrag ook eerder laag zijn.

Een andere beroepsactiviteit uitoefenen in combinatie met dit pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid is mogelijk, maar de beroepsinkomsten moeten beperkt blijven.
Omwille van de lage belastingen die in de loop van het jaar worden ingehouden, worden deze doorgeschoven naar de eindafrekening van de belastingen, zodat op dat ogenblik meestal veel belastingen moeten worden betaald.

Voor informatie kan je terecht bij de Federale Pensioendienst - Ambtenaren.
Omdat het pensioen van een statutair ambtenaar een uitgesteld loon is, kan je hiervoor ook terecht bij haar overheidsvakbond.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

johanc
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 08 sep 2017 09:01

Bedankt voor de reactie.
Ik heb mij niet echt goed uitgedrukt ivm weken en pensioen. Het was eerder mijn vraag als het pensioen ongedaan kan worden gemaakt zodra ze een job vindt waar ze met haar ziekte wel halftijds kan gaan werken. Het is dus niet de bedoeling om een combinatie van pensioen én een loon te krijgen, eerder een loon i.p.v. een pensioen.

Mathieu Rutten

#5 , 14 sep 2017 05:31

Beste,

Uw echtgenote ontvangt een tijdelijke uitkering met verdere opbouw van pensioen ten laste van de overheid. Zodra zij definitief ongeschikt wordt verklaard, bouwt zij geen pensioen ten laste van de overheid meer op. Het definitieve pensioen wegens ongeschiktheid wordt berekend zoals het gewone rustpensioen. Bij dit pensioen mag zij nog een toegelaten arbeid uitoefenen. Indien zij als niet-statutair werkt en de grenzen van de toegelaten arbeid overschrijdt, wordt haar rustpensioen wegens ongeschiktheid opgeschort totdat zij weer aan de betaalvoorwaarden voldoet. Op basis van deze activiteit als werknemer of zelfstandige(als zij bijdragen betaalt als in hoofdberoep) bouwt zij in dit stelsel opnieuw een pensioen op.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

johanc
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 14 sep 2017 13:13

bedankt voor de uitleg

Terug naar “Pensioenen”